Wat moet ik doen om als ik iet type in een cel van excel de cel meteen een kleurtje krijgt?

Ik ben docent en wil de resultaten aftekenen in een excel blad. Als iemand een voldoende heeft wil ik dat als ik voldoende in typ de cel een groene kleur krijg. Als iemand een onvoldoende heeft gehaald dan moet de cel, als ik onvoldoende typ dan moet de cel rood worden. De waarden voldoende en onvoldoende moeten ook leesbaar blijven in de cel hoe of wat moet ik doen om dat voor elkaar te krijgen??

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben docent en wil de resultaten aftekenen in een excel blad. Als iemand een voldoende heeft wil ik dat als ik voldoende in typ de cel een groene kleur krijg. Als iemand een onvoldoende heeft gehaald dan moet de cel, als ik onvoldoende typ rood worden. De waarden voldoende en onvoldoende moeten ook leesbaar blijven in de cel hoe of wat moet ik doen om dat voor elkaar te krijgen??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Dat kun je doen met voorwaardelijke opmaak.
Hier is een duidelijke uitleg met afbeeldingen: https://support.office.microsoft.com/nl-nl/article/Voorwaardelijke-opmaak-toevoegen-wijzigen-of-wissen-57e52c44-9f08-4cfb-8c4f-54af36ede8f9?CorrelationId=5a8ba7a6-bd49-4d83-8f06-78b2c83b383a&ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL#bmformat_all_cells_by_using_a_two_color

1.
Selecteer een cellenbereik of zorg ervoor dat de actieve cel zich in een tabel of draaitabelrapport bevindt.

2.
Klik op het tabblad Start, in de groep Stijlen, op de pijl naast Voorwaardelijke opmaak en klik vervolgens op Regels beheren.

Het dialoogvenster Regels voor voorwaardelijke opmaak beheren wordt weergegeven.

3.
Ga op een van de volgende manieren te werk:

Als u voorwaardelijke opmaak wilt toevoegen, klikt u op Nieuwe regel.

Het dialoogvenster Nieuwe opmaakregel wordt weergegeven.

Als u een voorwaardelijke opmaak wilt wijzigen, doet u het volgende:
i.
Controleer of het betreffende werkblad of de betreffende tabel is geselecteerd in de keuzelijst Opmaakregels weergeven voor.

ii.
Indien gewenst, wijzigt u het cellenbereik door te klikken op Dialoogvenster samenvouwen in het vak Van toepassing op om het dialoogvenster tijdelijk te verbergen. Vervolgens selecteert u het nieuwe cellenbereik op het werkblad en selecteert u Dialoogvenster uitvouwen .

iii.
Selecteer de regel en klik vervolgens op Regel bewerken.

Het dialoogvenster Opmaakregel bewerken wordt weergegeven.

4.
Klik onder Selecteer een type regel op Alle cellen opmaken op basis van de waarden.

5.
Selecteer 2-kleurenschaal in de keuzelijst Opmaakstijl onder Bewerk de regelbeschrijving.

6.
Selecteer een Minimum en MaximumType. Voer een van de volgende handelingen uit:

De laagste en hoogste waarden opmaken Selecteer Laagste waarde en Hoogste waarde.

In dit geval voert u geen Minimum en MaximumWaarde in.

Toegevoegd na 1 minuut:
hier zie je een voorbeeldplaatje van voorwaardelijke opmaak met 3 kleuren: http://files.computertotaal.nl/2007/6/Excel21-2.png
Ritsuka