Alle programma's die ik download op mijn computer zijn niet volledig scherp, hoe kan dit?

zowel de interface van het programma als de meldingen die onderaan rechts in het beeld komen zijn niet volledig scherp. Het scherm van mijn laptop is nochtans full HD en de instellingen van het scherm staan op 1920x1080

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Prográmma's die niet scherp zijn ?!?
Je bedoelt waarschijnlijk films, of niet ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, bijvoorbeeld, maar het hele programma dus ook de menu is niet scherp. Bv van CCleaner
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Controleer de (ook de geavanceerde) instellingen van je videokaart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
welke instellingen moet ik dan wijzigen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De resolutie.
(zie ook mijn antwoord)

Het beste antwoord

"Vroeger" had je CRT-monitors. Daarvan kon de elektronica die de elektronenstraal focuste defect zijn. Maar ik denk dat we er veilig vanuit kunnen gaan dat dat niet het geval is omdat de kans dat je geen ouderwetse beeldbuis op je laptop hebt aangesloten bijna 100% is. ;-p

Toch is er wel iets dergelijks aan de hand. Het lijkt er namelijk op dat niet elke pixel van het digitale beeld ook op de werkelijke correcte plek van je scherm terecht komt.

Dit heeft waarschijnlijk te maken met een verkeerde instelling van de resolutie van je scherm. Een LCD-scherm heeft namelijk een natuurlijke resolutie. Elke pixel van je LCD bestaat uit 3 sub-pixels die rood, blauw en groen zijn. Een rijtje van die pixels vormen een lijn, en een aantal lijnen vormen het beeld.

Wanneer jij een bepaalde resolutie selecteert dan veranderd niet het fysieke aantal pixels van je scherm. Nee het gevraagde aantal logische pixels wordt verdeeld over het werkelijk fysieke aantal. Wanneer dat 1-op-1 is, dan geeft elke fysieke pixel precies één logische pixel weer. Maar wanneer de resolutie van logische pixels maar de helft van de fysieke pixels is dan ze in groepjes van 4 werken (2 breed en 2 hoog). Ook dat is nog prima te doen.

Het probleem ontstaat echter wanneer de verhoudingen niet meer mooi kloppen en er logische pixels verdeeld moeten worden tussen 2 fysieke pixels.
Stel dat je b.v. een verhouding hebt waarbij 3 logische pixels verdeeld moeten worden over 4 fysieke. Hoe doe je dat ? Gebruik je er 3 en laat je elke 4e zwart ? Nee, natuurlijk niet, want dan zie je allemaal zwarte strepen. Er worden dan truukjes (berekeningen) toegepast om gemiddelden uit te rekenen of om afwisselend de ene en dan de andere pixel te tonen enz.

Maar je voelt al aan dat dat nooit 100% perfect kan worden. Inderdaad: je beeld wordt onscherp !

Hoe los je dat op ?

Kijk in de specificaties van je scherm en zoek op wat de resolutie is die daar beschreven. Stel bij je grafische kaart DIE resolutie in (en geen andere). Je probleem zal verholpen zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix