Welke gratis converter moet ik hebben om XAVC S formaat video om te zetten naar iMovie?

Ik heb een Sony RX100 M3 fotocamera die video opneemt in het 4K formaat XAVC S. Om dit in te lezen in iMovie (ik heb een Macbook pro) heb ik een converter nodig en, Hollander als ik ben, het liefst een gratis versie.

Wie kan mij adviseren welke converter ik hiervoor kan gebruiken? Advies over een niet gratis versie is ook van harte welkom.

paulus811
9 jaar geleden
in: Software
1.8K

Het beste antwoord

In de onderstaande URL staat een gratis XAVC S converter naar bijvoorbeeld Prores 422.

http://www.hdmediaconverter.com/convert-sony-xavc-s-mp4-on-mac-windows-for-editing-playback-or-sharing/

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel raar overigens dat SONY geen software aanbiedt om dit formaat om te zetten...

Toegevoegd na 1 uur:
Zie mijn reactie: Het blijkt dat met het gratis zwitsers zakmes FFMPEG genaamd je het XAVC kunt omzetten naar Prores 422 middels de volgende CLI:

ffmpeg -i input.mxf -map 0 -map -0:9:0 -c copy -c:v prores -profile:v 3 output.mov
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Dank je! Raar of niet, de camera kan in diverse formaten video opnemen maar de pc kan niet met dit 4k formaat overweg. Sony is inderdaad niet erg scheutig met software, zelfs de gebruiksaanwijzing is voor deze bijna 1000 euro kostende point and shoot camera gewoon een vodje. De versies in de link zijn overigens niet gratis, maar kosten 39 USD. Alleen de probeerversie is gratis maar heeft beperkingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit klinkt als dezelfde 1080p(60) AVCHD problematiek van "toen" maar dan weer opnieuw nu dus met 4K XAVC dus. "Wel raar overigens dat SONY geen software aanbiedt om dit formaat om te zetten" Niet helemaal (althans in dit specifieke geval niet). Sony heeft dit formaat namelijk zelf bedacht. Het zou dus een vreemde zijn om voor je nieuwe formaat ook software te maken/mee te leveren die het omzet (naar een concurrerend formaat), zodat het niet echt nodig is voor videosoftwarepakketten om je formaat native te gaan ondersteunen. De meeste professionele pakketten ondersteunen het nu zo'n beetje, voordat het in consumentenpakketten zit zal nog even duren (met AVCHD had je dat precies zo voor een paar jaar). Het is niet prettig maar de enige manier om XAVC een succes te maken (lijkt mij).Als Nikon nou een camera met 4K opname met Sony's XAVC uitrust, zou het wel logisch zijn als ze software meeleveren die het om kan zetten. @Paulus
Even voor de interesse. Kan de camera in 1080p30(/p60) wel gewoon in bijv. AVCHD filmen? Kan je wel een codec vinden die het gewoon afspeelt in een player, speelt VLC het bijvoorbeeld af? En als je het resultaat gezien hebt (op een 4k scherm) zie je het verschil met 1080p?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gratis converters is zeldzaam voor exoten zoals XAVC, pas als dit formaat mainstream is wordt het vanzelf opgepikt door de opensource community... (FFMPEG bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoelde raar omdat RED met zijn Epic camera's wel alle software gratis levert...hangt een ander prijskaartje aan agreed maar SONY heeft meer apparaten zoals XDCAM waarvoor gratis readers/converters te downloaden zijn bij SONY(als je de weg door het Japanse digitale doolhof weet te vinden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ik check net even en het blijkt dat FFMPEG dit formaat kan omzetten naar Apple Prores 422 met de volgende CLI: ffmpeg -i input.mxf -map 0 -map -0:9:0 -c copy -c:v prores -profile:v 3 output.mov How nice!
paulus811
9 jaar geleden
Thanks j4ck... voor je zeer uitgebreide antwoord. Ik ga er eens induiken en laat weten of het gelukt is. Nogmaals dank! MrTomaat, dank voor je reactie. De camera heeft de volgende video modi: Video Mode : XAVC S: 60p 50M(1,920x1,080/60p) / 30p 50M(1,920x1,080/30p) / 24p 50M(1,920x1,080/24p) / 120p 50M(1,280x720/120p) AVCHD: 28M PS(1,920x1,080/60p) / 24M FX(1,920x1,080/60i) / 17M FH(1,920x1,080/60i) / 24M FX(1,920x1,080/24p) / 17M FH(1,920x1,080/24p) MP4: 12M(1,440x1,080/30fps) / 3M VGA(640x480/30fps) Ik heb vandaag voor het eerst een stukje gefilmd in de XAVC S modus, en wil het nu op mijn Macbook Pro Retina bekijken. Maw, ik heb nog geen resultaat gezien en helaas beschik ik nog niet over een 4K scherm om een eventueel verschil te zien. Wel neem ik bewust in dit formaat op omdat ik meestal voor in de rij sta zodra 4K gemeengoed wordt (had ook de eerste cd speler in 1983 a 1500 gulden en een van de eerste full HD tv's, 4000 euro voor een 37 inch...) Nu filmen in 1080p krijg ik nooit meer naar 4k formaat, andersom lijkt me niet zo lastig. Als er geen gratis converter is, sla ik 39 USD stuk maar dan nog weet ik eerlijk gezegd niet welke ik moet hebben als dat al enig verschil mocht maken. Nogmaals dank voor je reactie.
paulus811
9 jaar geleden
Hi j4ck1nth3b0x, FFMPEG ziet er veelbelovend uit maar moet eerlijk bekennen dat converteren via command lines niet mijn specialiteit is. Ook vraag ik me af of dit gaat werken onder OSX, maar dat zoek ik nog uit. Dank je!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, daarom doe ik die commandline ervoor je bij...
Het is vrij simpel je download de binary voor FFMPEG voor Mac hier:
http://ffmpegmac.net/ open de terminal applicatie en baan je weg naar de locatie waar je binary staat (kan met drag&drop) dus in terminal typ je:
cd en haal je het bestandsnaam weg nu typ je ./ -i input.mxf -map 0 -map -0:9:0 -c copy -c:v prores -profile:v 3 output.mov waarbij je het absolute path moet gebruiken naar je XAVC bestand en daarbij input.mxf vervangt En bij output.mov maar je zelf bepalen waar het bestand moet komen te staan en hoe het mag heten, het heet nu standaard output.mov
paulus811
9 jaar geleden
geweldig, dank voor al je moeite!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat: "Niet helemaal (althans in dit specifieke geval niet). Sony heeft dit formaat namelijk zelf bedacht. Het zou dus een vreemde zijn om voor je nieuwe formaat ook software te maken/mee te leveren die het omzet (naar een concurrerend formaat), zodat het niet echt nodig is voor videosoftwarepakketten om je formaat native te gaan ondersteunen." Als je een eigen (proprietary)formaat bedenkt dan wil je NIET dat jouw formaat op andere apparaten te lezen zijn, echter heeft SONY ook nog een broadcast tak waar de marges nog hoog zijn, en wil daar veel van verkopen. SONY heeft baat als met dit formaat te monteren valt op bijvoorbeeld een MediaComposer of FCP in dit kamp heerst MXF / R3D(AMA) vs ProRes 4.2.2/4.4.4 Voor hun XDCAM apparaten biedt SONY ook gewoon software om de XDCAM schijven te lezen/converteren. Voor hun professionele camera tak bieden zij software om het 4K raw formaat te lezen en daar een eigen colorprofile tegen aan te leggen.. In deze context vind/vond ik het raar dat zij geen viewer/conversie software erbij hebben uitgebracht...
paulus811
9 jaar geleden
Dank voor je heldere antwoord en reacties!