Hoe tel ik woorden op in excel kolom (meerdere woorden in 1 cel)?

Een kolom heeft cellen met inhoud soms 1 woord in cel soms 2 woorden. Bijvoorbeeld: "ochtend" of "ochtend, avond".
Nu wil ik alle keren dat ochtend voorkomt in deze kolom optellen.

Tot nu toe lukt het mij alleen om de ochtend op te tellen wanneer er geen avond achter staat. Hij slaat de cellen met 2 woorden over (ook al staat ochtend daar dus wel in).

Hoe kan ik alle "ochtend" in de hele kolom optellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
4.8K

Antwoorden (2)

Stel dat je cel A1 wilt checken.

=SEARCH("ochtend";A1)

geeft de positie weer waarop "ochtend" voor de eerste keer staat (en #NA als het niet voorkomt).

Wil je dus checken òf "ochtend" voorkomt in een cel dan zou je iets kunnen schrijven als

=IF(ISNUMBER(SEARCH(A1;"ochtend"));1;0)

Dit levert een 1 op als "ochtend" een of meerdere keren in cel 1 voorkomt (tussen andere tekst), en 0 anders. Wat dit nìet doet is bv. als er twee keer 'ochtend' in één cel staat, dit ook als twee keer tellen, ik weet niet of dat ook nog moet kunnen.

Afhankelijk van de versie van excel die je hebt kan het zijn dat je de puntkomma's door komma's moet vervangen, of dat je de Nederlandstalige namen moet hebben voor de functies, zie daarvoor

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Microsoft_Excel-functies
9 jaar geleden
Met de volgende formule kan dit in één keer (dus zonder hulpkolom). Dit is wel een matixformule, dus je moet eindigen met CTRL+SHIFT+ENTER in plaats van ENTER om de inhoud van de cel 'in te stellen'.

De formule:
=SOMPRODUCT(1*ISGETAL(VIND.SPEC("ochtend";A1:A10)))

Wat de formule doet:
VIND.SPEC (Engels: SEARCH) kijkt in iedere cel of de string "ochtend" erin voorkomt. Als dit zo is geeft de formule de plek in de cel waar "ochtend" begint, als het er niet in voorkomt geeft hij voor die cel een foutmelding.
ISGETAL (Engels: ISNUMBER) converteert die getallen en foutmeldingen naar WAAR/ONWAAR (TRUE/FALSE). Als dat is gebeurd heeft de formule dus alleen nog logische waarden. Eén voor iedere cel: WAAR als "ochtend" erin voorkomt en ONWAAR als "ochtend" er niet in voorkomt.
Dan staat er '1*' voor ISGETAL, wat ervoor zorgt dat alle WAAR's 1 worden en alle ONWAAR's 0.
SOMPRODUCT telt vervolgens alle waarden bij elkaar op (dus alle 1'tjes) en geeft het antwoord dat je zoekt! (zonder hulpkolommen o.i.d.). (Dit werkt niet met SOM omdat SOM niet geschikt is voor matrixformules)

Zie ook afbeelding!

LET OP: formule afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER!!!