Hoe kan ik er voor zorgen dat ik geen virus op mijn computer krijg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.avast.com/nl-be/index
http://www.cloudantivirus.com/en/forHome/
http://free.avg.com/nl-nl/homepage
Ritsuka
9 jaar geleden
Gezond verstand helpt al veel
SimonV
9 jaar geleden
Wat vaak vergeten wordt: geen Windows XP gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@simonV voor april was dit geen probleem. Gewoon geen OS gebruiken waar geen beveiligingsupdates meer voor worden geleverd.

Antwoorden (7)

Je kunt een virusscanner op je computer zetten. Er is een groot aanbod aan gratis scanners. Avast antivirus (vertraagt de computer, maar is zover ik weet de sterkste. AVG vele lichter maar minder effectief. Panda antivirus licht maar ik heb geen idee over hoe goed deze is. Avira, kaperensky...

Toegevoegd na 39 seconden:
Geen van deze scanners is perfect. Perfecte bestaan er niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is maar 1 antwoord mogelijk: Besturingsysteem legaal , prorgramma's legaal van CD-DVD, geen internet- email enz. en geen bestanden via USB enz binnen halen.
9 jaar geleden
Wat Nero2 heeft aangegeven zijn antivurus programma's inderdaad een hulpmiddel die je beschermen tegen virussen. Niet alle kwaadaardige virussen kan elk van de antivirusprogramma's beschermen. Dit komt omdat een virusscanner nieuwe virussen pas detecteert na ongeveer 24 uur.

En om antwoord te krijgen op je vraag, sluit je af van het internet, beperk het bezoeken van websites. En vermijdt USB sticks van gebruikers die je niet vertrouwd. Want ook hierdoor kunnen virussen worden overgedragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sluit je af van internet is een advies dat niet past in deze tijd. Gemeentes en andere ocverheidsinstanties verplichten je internet te gebruiken. Dus mijn waarde, jouw advies is niet van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet echt waardevolle reactie. Vind dat je nog altijd recht hebt om geen internet te gebruiken als je dat wilt. En redenen om dat niet te willen genoeg! +je ter compensatie. De insteek is al juist. Al zijn er voldoende manieren te bedenken om toch veilig op internet te komen. Maar inderdaad: geen internet is de minst omslachtige.
Als ik alle anrwoorden kort samenvat: gebruik de computer niet! Geen mail, geen internet etc. Tja....... Wat moet je tegenwoordig zonder internet! Jij hebt niet aangegeven wat je wilt doen met de computer, waarvoor je hem gebruikt! Dus ze hebben gelijk, als je hem niet aanzet ben je nog safer. Maar alle gekheid op een stokje: legaal besturingssysteem;ok! Waarom geen Linux dan, of Apple os? Veel minder kans op problemen. Virusscanner? Waarom gratis als je toch al €'s uitgeeft aan legale software. Ben je gelijk van die Light handel af en geniet je allround protectie. Andere software ook legaal. Voor internet: kies een Dave browser bv Google chrome. En vooral Kees de melding heb op jouw scherm. Extra en collaterale downloadsnelheid vermijden. Regelmatig opschonen en inderdaad jouw gezond verstand gebruiken. Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koop een goed anti virus systeem! Dit voorkomt de meeste virussen. Open geen mailtjes van vreemden en klik niet op die reclames die rond je scherm flikkeren. Als je ze weg wil klikken, zorg dan dat je het goede X klikt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik gebruikt als antivirus ESET 32 daar die is prijzig maar dan heb je wel wat. voor malware gebruik ik Malwarebytes anti malware (van Malwarebytes is een gratis versie) en ESET32 heeft verschillende pakten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door je computer niet te gebruiken is de meest succesvolle methode maar waarschijnlijk niet erg gewenst.

De eerste hulp die je nodig hebt is je gezond verstand. Als je geen gekke dingen gaat doen is de kans dat er malwarematig iets misgaat al erg klein. (computervirussen bestaan trouwens nauwelijks meer! Diverse andere soorten malware hebben de fakkel overgenomen).

Daarnaast zal je er ook voor moeten zorgen dat je het malware technisch gezien moeilijk maakt. Dat kan op 2 manieren:

1. Gebruik een linux-distro of een ander opensource besturingssysteem. Open broncode = geen plaats om malware te verstoppen.
2. Wil je toch liever windows blijven gebruiken, zorg dan zeker voor deftige antimalwaresoftware (bijv. norton of avira kies voor die laatste als je niet wilt betalen. Gelijk heb je dan overigens. Betalende versies bieden niets dat je met je gezond verstand niet aan kan!).

Behalve de noodzaak voor antimalwaresoftware is er weinig verschil tussen het beveiligen van een windows- en linuxsysteem (en laat je niets wijsmaken, er is geen énkele goede reden om een antimalwareproduct op je linuxdistro te installeren! Om windowsgebruikers niet te besmetten is het flauwste excuus, als zij geen antimalwareproduct hebben zijn ze toch al besmet en als ze er wel een hebben zal je hen waarschijnlijk niet kunnen besmetten.)

Het enige verschil is dat linux standaard zijn zaakjes goed op orde heeft en windows niet.

Zo heeft linux standaard een goede firewall. Bij windows zal je naast een goed antimalwareproduct ook een goede firewall moeten installeren zoals Comodo Firewall.

Nu ben je halfweg: je kan of geen malware op je pc krijgen of hebt een tooltje draaien dat malware detecteert en je hebt een firewall die verdachte dingen kan opmerken.

(lees verder in reactie)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kunnen er alleen nog 2 dingen misgaan: 1. softwarelekken kunnen misbruikt worden.
2. er glipt wat door de mazen van het net. Voor dat eerste moet je je in linux geen zorgen maken. Updates worden gecontroleerd via de pakketbronnen en kosten slechts 1 muisklik of 1 opdrachtregel. In windows kan je gebruik maken van bijv. Secunia PSI. Wat dat 2de betreft: stel dat er toch een vorm van malware door de mazen van het net van je antimalwaretoepassing glipt, wat dan? Dan kan die eigenlijk weinig kwaad doen want als ie verbinding wilt leggen met internet passeert ie je firewall en wordt alsnog gedetecteerd. Dus moet je je alleen nog zorgen maken om malware die geen verbinding met internet nodig heeft en alleen lokaal opereert. En wat is het ergste dat er lokaal kan gebeuren op je pc? Inderdaad: malware die je bestanden en/of pc onbruikbaar maakt. Maar daar kan malware je niet mee liggen hebben want je hebt nog altijd een backup, toch? Die backupoplossing is het moeilijkst. Je moet niet alleen zien dat je voldoende backups bijhoudt, je mag het niet verwaarlozen. Het automatisch laten verlopen is daarom het best. Gratis oplossingen genoeg, maar ik heb er nog geen enkele geweten met én voldoende mogelijkheden én die stabiel genoeg is. Wat backups betreft zou ik dus niets aan het toeval overlaten. Het is je laatste redmiddel. Acronis True Image Home is het enige dat mij al heeft kunnen overtuigen. (daarom een tip: geef geen geld uit aan een antimalwareproduct en gebruik een gratis versie daarvan en besteed het uitgespaarde geld aan een goede backupoplossing!!!) Twijfel je toch nog over je internetwerkzaamheden? Voer deze dan uit vanuit een virtuele machine die je telkens naar de standaardinstellingen reset. Zo kan daar geen malware zich blijvend in nestelen. Die browser blijft sowieso het gevoeligste onderdeel, daarom adviseer ik firefox met noscriptplugin én cookies uitgeschakeld (maak gebruik van het uitzonderingenlijstje als iets zonder cookies niet werkt!). Eventueel met nog de hulp van de ghostery-plugin.