Ik moet inloggen op een bepaalde site maar kan de beheerder zien vanwaar ik inlog?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1.9K

Antwoorden (3)

Het i.p.-adres kan gezien worden, en daarmee is zo ongeveer de regio te bepalen waarin de persoon die dat adres gebruikt zich bevindt.
Amadea
9 jaar geleden
Als jij gewoon inlogt, kan de beheerder in de meeste gevallen zien wat jouw IP-adres is (soms kan dat niet, dat ligt eraan hoe de website is opgezet - ga er voor de zekerheid maar van uit dat de beheerder dat wel kan zien).

Aan de hand van je IP-adres kan de beheerder zien waar jij ongeveer zit. Meestal tot op het niveau van woonplaats, soms tot op het niveau van de wijk waar je woont.

Met een juridisch bevel kan hij trouwens precies achterhalen wie je bent, maar laten we daar even niet van uitgaan.

Als je dat niet wilt, kun je gebruik maken van één van de vele anonimiseerders. Bijvoorbeeld van het TOR-netwerk. Dat is door iedereen gratis en onbeperkt te gebruiken. Als je dat doet, de beheerder van de site hooguit zien dat je via het TOR-netwerk werkt; meer kan hij niet van jou zien.

Een andere mogelijkheid is een VPN te installeren; bijvoorbeeld SecurityKISS, dat je gratis mag downloaden, installeren en gebruiken, maar waar een limiet op zit qua megabytes en gebruiksuren per maand (wil je meer dan die limiet, dan moet je betalen). Gebruik je SecurityKISS, dan geldt hetzelfde als wanneer je TOR gebruikt: de beheerder van de site kan hooguit zien dát je via SecurityKISS werkt, meer niet.

Samengevat is het antwoord op je vraag dus:
Meestal wel, behalve als je TOR, SecurityKISS of een andere anonimiseerder gebruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:

Overigens maak je jezelf een stuk anoniemer als je vooraf en achteraf al je cookies wist. Dat is met name van belang wanneer je je best doet om anoniem te zijn.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, zeker en vast een plusje waard
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, plusje waard. Kleine aanvulling: gebruik eventueel TAILS. Dat gebruikt standaard al TOR en je laat eveneens geen sporen achter op de pc zelf. Test ook de fingerprint van je browser eens met panopticlick.eff.org. Want niet alleen a.d.h.v je ip-adres ben je (min of meer) te identificeren. Bestaat je fingerprint uit 33 bits of meer dan ben je zo goed als zeker te identificeren/ te onderscheiden van de rest van de internettende wereldbevolking.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ga er ook met een anonimiseerder maar vanuit dat je traceerbaar bent. Zolang, met name de veiligheidsdiensten het maar graag genoeg willen dan is anonimiteit op het internet alleen mogelijk via een publieke computer, of via een stiekum gehackte (wifi-)verbinding. Maar desalniettemin: plus !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tuurlijk, zelfs zo'n versleutelde verbinding is te kraken als je er maar genoeg rekenkracht tegenaan gooit. Maar ook voor veiligheidsdiensten kost dat dus veel tijd en geld. Gaan dat dus alleen doen als het echt nodig is.
Dat kan zeker. Als je dat niet wil kun je een proxy overwegen of een VPN. VPN kent ook andere voordelen, maar de belangrijkste voor "gewone gebruikers" zijn privacy en internetveiligheid. Voor meer info: zie mijn bronnen