Voor- en achterkant aan A5 boekje in word toevoegen?

Ik ben een A5 boekje aan het maken in ms Word 2010. Nu wil in met photoshop een voor- en achterkant ontwerpen die in elkaar overlopen. Bij een A5 boekje worden de voor en achterkant op 1 a4 vel afgedrukt dus moet dit geen probleem zijn. Maar hoe kan ik mijn ontwerp uit photoshop toevoegen aan mijn a5 boekje in mijn word bestand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen, maar ik moet best veel boekjes hebben, en ik laat het drukken bij een drukkerij. Dus dan moet het aangeleverd worden hoe het moet worden uitgeprint

Het beste antwoord

Ik ga er even van uit dat je het boekje in portret oriëntatie maakt.

- Maak de tekst van het boekje in Word gewoon zoals je het hebben wil. Als je hier mee klaar bent moet je goed het aantal pagina's tellen, want je moet een even aantal hebben. Heb je dat niet, dan kan je na de laatste pagina een pagina-einde invoegen zodat je er een extra pagina bij hebt.
- Zet je cursor aan het begin van je tekst en ga naar het tabblad "invoegen". Kies 'nieuwe pagina'.
- Vervolgens dubbel-klik je op de meetlat boven of naast je paginabeeld. Er zal een pop-upje komen. Ga hier naar het tabblad "Lay-out" en kies bij 'Sectie' voor 'sectie begint op nieuwe pagina'. Klik op OK.
- Dubbel-klik nogmaals op de meetlat en kies nu het eerste tabblad (ik werk met een Engelse versie, bij mij heet het margins, maar ik weet even niet hoe het in het Nederlands zou heten) en kies daar bij oriëntatie voor 'landschap' en bij 'formaat' voor 'A4'.
- Als het goed heb je nu een eerste pagina die twee keer zo groot is als de rest van je document. Hierop kan je je afbeelding importeren.
- Belangrijk is dan wel om aan de drukker uit te leggen dat de eerste pagina de omslag moet zijn, en dat je deze dus over de voor- en achterkant heen wil hebben.

Een andere optie is, als je een volledig Office-pakket hebt, om MS Publisher te gebruiken. Dit programma laat je wat overzichtelijker dan Word zien hoe het eindresultaat zal zijn en is erg makkelijk te gebruiken.

Een wellicht nog makkelijker optie is om de tekst en de omslag als twee aparte bestanden aan te leveren.

Voorts vraag ik me af of drukkers veel kunnen met een Word-document. Zeker als je een niet-alledaags lettertype gebruikt kan het zijn dat de drukker jouw gebruikte lettertype niet heeft en dus een andere moet gebruiken, waardoor jouw hele lay-out kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Het Word-document kan bewaard worden als pdf. Dat is waarschijnlijk iets beter om bij de drukker hetzelfde resultaat te krijgen als bij het ontwerp. En inderdaad, de omslag afzonderlijk aanleveren, en dan best niet in Word, maar als pdf van het Photoshop-document. Met Photoshop kan je ook 'bewaren als pdf'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super oplossing! Bedankt!