Hoe kan ik mijn mijn CD-collectie digitaliseren?

Heb 600 cd's die ik wil wegdoen nadat ik ze heb gedigitaliseerd. Hoe kan ik dat het beste doen? Ben niet zo super handig met computers. Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
10.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rippen in de mediabibliotheek van windows media player.

Het beste antwoord

CD's zijn al digitaal. Maar ik neem aan dat je de muziek op een ander medium wilt opslaan. Gelukkig is diskruimte goedkoop, dus ik zou alles zonder compressie opslaan. Dan heb je geen kwaliteitsverlies, en kun je er altijd MP3 of wat dan ook van maken. Op een 1 terabyte harddisk passen allemaal. Formaten zonder verlies zijn: ISO (de hele CD), FLAC (losse nummers, ongeveer 45% ruimtewinst), WAV zonder compressie (losse nummers, geen ruimtewinst), APE, en WMA lossless (ruimtewinst mij onbekend).
Je kunt er ook meteen MP3 van maken, maar dan krijg je nooit meer de CD kwaliteit terug. Vaak hoor je dat helemaal niet, maar ongecomprimeerd past het toch al makkelijk op een harddisk van 70 euro. Hele CD's opslaan heeft het voordeel, dat je ze dan als hele CD kan afspelen. Soms gaan nummers naadloos in elkaar over. Met MP3'tjes krijg je dat niet voorelkaar. Met FLAC alleen maar als je er eerst weer een virtuele CD van maakt (ISO of NRG, 1 bestand per CD). Rippen (met compressie) naar 1 bestand, kan met bepaalde versies van iTunes. Dan speelt het wel naadloos af.

Ga er maar vanuit, dat je in de toekomst nog een paar keer andere apparatuur gaat gebruiken. Dan ben je het beste af met op z'n minst ook de hele CD's als bestand op te slaan. Met een computer zijn die af te spelen, te rippen enz., zoals echte CD's. ISO bestanden maken kan met veel CD brand programma's, zoals Nero.

Welk formaat je het beste kunt kiezen om af te spelen, hangt af van wat je apparaten kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Goed advies om ongecomprimeerd op te slaan!

Andere antwoorden (1)

De manier die ik altijd daarvoor gebruik;
1. Stop de cd in de pc.
2. Start windows media player op.
3. Nu staat er als het goed is bovenaan een knop met 'rippen'. Klik daarop
4. Nu begint het programma de cd op de pc te zetten. Dit kan even duren.
5. Als de cd is geript kun je de cd-nummers, die nu in de mediabibliotheek van windows media player staan, synchroniseren op elk gewenst apparaat door deze aan te sluiten op de pc.

Succes!