Hoe maak je een histogram van je likertschaal (verschillende items) in SPSS?

Even een voorbeeld om het duidelijk te maken:
Ik wil de tevredenheid van klanten meten en daarvoor heb ik verschillende vragen:

-Wat vindt u van het product dat u heeft aangeschaft?
-Wat vindt u van de service?
-Wat vindt u van de bezorging?

Respondenten kunnen aangeven dat ze het
slecht (1)
redelijk (2)
goed (3)
erg goed (4)
uitstekend vinden (5)

Ze kunnen dus minimaal 3 punten scoren en maximaal 15 punten.
Nu wil ik een histogram maken van het aantal punten dat ze scoren op gebied van tevredenheid.
Hoe doe ik dit in SPSS?

De cronbach's alpha heb ik al berekend en deze geeft aan dat het betrouwbaar is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
2.1K

Het beste antwoord

Het eerste dat je moet doen is je data omzetten naar je puntenschaal van 3 tot 15, door een nieuwe variabele aan te maken waarbij je de waarden van de andere drie variabelen bij elkaar optelt (als je ze tenminste per vraag ingevoerd hebt, en als puntenschaal van 1 tot 5). Dit doe je via transform, compute variable. Geef de variabele een naam en maak de formule die de nieuwe variabele berekent: vraag 1 + vraag 2 + vraag 3.
Via Graphs, Legacy Dialogs kom je bij histogram. In het venster dat wordt geopend zet je bij variable de nieuwe variabele neer. Als het goed is komt er dan een histogram uit van de klanttevredenheid.