Hoe kan ik twee verschillende excel bestanden samen mergen zodat de onvolledige data verwijderd zal worden?

Voor mijn scriptie gebruik ik een dataset waarin verschillende vragenlijsten worden afgenomen. De data die ik gebruik bestaat dus uit twee onderdelen. Ik wil deze data graag samenvoegen, alleen het probleem is dat tussen de bestanden verschil zit tussen welke vragen beantwoord zijn. Aan de hand van twee kolommen kan ik zien welke persoon antwoord heeft gegeven op welke vraag. In de bijlage zie je een voorbeeld hiervan. Aan de linkerkant staat de ene vragenlijst en aan de andere kant de andere vragenlijst. Je kan hier zien dat aan de linkerkant 4x 106 staat en aan de andere kant 2x 106. In de kolom ernaast staat welke persoon binnen nr 106 het is. Uiteindelijk moet dit dus helemaal overeenkomen. Is hier een handige manier voor om dit samen te gaan voegen? Om dit handmatig te gaan doen, wordt nogal een karwei namelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

In het 2de bestand voeg je 4 lege kolommen toe tussen nomen en spaar1. Vervolgens kopieer de 2de tabel en plak je ze onder de eerste. Dan ga je 'aangepast sorteren'. Daar geef je 2 sorteervolgordes in: op 'nohhold' van klein naar groot en op 'nomen' van klein naar groot. Daarmee krijg je wat je op mijn afbeelding ziet. Je moet dan ook nog wat handmatig aanpassen, maar dan heb je toch al de gegevens per persoon bij elkaar.