Als 6,6 (of 6;6) betekent: 6 jaar en 6 maanden.. kan ik dan in Excel het verschil tussen 6,6 en 5,8 uitrekenen (=0,10 of 10 maanden)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie waarschuwing, bekend probleem van codes in dergelijke format.

Antwoorden (1)

Vorige antwoord was duidelijk niet wat je zocht. Je kunt formules lostlaten op: datums,tijd,getallen etc. Als je dus een getal ( aantal maanden ) als antwoord wil, zul je moeten gaan werken met getallen als 01/01/2014 01/02/2014 zodat je het maandverschil uit kan rekeken. Als je een engelse excel hebt kun je dit doen met de DATEDIF formule http://www.theexceladdict.com/_t/t040303.htm Heb je een nederlandse excel dat wordt dit wat moeilijker. Het schijnt te kunnen met DATUMVERSCHIL maar heb dit zelf nog niet aan de praat gekregen. Hopen dus dat je een engelse excel hebt :) en anders een simpele google search erop los laten: DATEDIF nederlands
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen is het omrekenen naar data meer werk. De gegevens die ik heb komen namelijk uit een toets die de chronologische leeftijd van kinderen (bijv. 6 jaar en 6 maanden) en de daar tegenoverstaande geobserveerde leeftijd (bijv. 5 jaar en 8 maanden) weergeeft. Nu wil ik in excel graag op een snelle manier een bestand maken met het verschil hiertussen (hoeveel maanden voorsprong of achterstand een kind dus heeft). Eventueel op een andere manier de variabelen weergeven mag ook.. (6;6 is de notatiewijze van de toets.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is dat 0-10 10 getallen zijn en bij maanden 1-12. Ga je rekenen met getallen als 6;6 en 5;8 etc. dan zal excel die gaan berekenen met getallen tussen 1-10. Aangezien jij het maandverschil wil weten zal excel moeten gaan rekenen met getallen tussen de 1-12. Dit is naar mijn kennis alleen mogelijk als je data gaat noteren als 1/01/2014 etc. Het zal vast mogelijk zijn wat jij wil alleen is dit (denk ik) niet te doen voor een huis tuin en keuken gebruiker van excel want je zal hier meerdere formules op los moeten laten. Zoals ik in mijn antwoord al zij, cellen kunnen meerdere 'waardes' hebben: getallen,cijfers,datum,tijd etc. het is dus knap lastig om van een 'getallen' cell een datum als antwoord wil. Als je op de een of andere manier de toets gegevens in een datum formaat kan krijgen kan ik je verder helpen. Mocht dit niet lukken dan kan ik je niet verder helpen.