waar is in lubuntu een geinstaleerde toepasing?

ik heb in de lite versie van Ubuntu dingen geïnstalleerd buiten het softwarecentrum maar kan die niet terugvinden. ik kan de installatiebestanden terugvinden bij downloads, maar ik kan de toepassing niet vinden. ik heb zoals waarschijnlijk wel logisch klinkt gekeken bij toepassingen maar kon ze niet vinden. weet iemand waar ze staan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Ik heb ook lubuntu, dus ik denk dat ik hier antwoord op kan geven.

Het ligt eraan wat voor installatiebestanden je gedownload hebt en of ze daadwerkelijk en juist geïnstalleerd zijn. Heb je bijv. de tar.gz of tar.bz bestanden juist uitgepakt, geconfigureerd, en geïnstalleerd volgens de instructies van de maker in de readme. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, vaak is dit de boosdoener bij niet werkende applicaties.

Daarnaast kan het zijn, dat je gewoon de toepassing niet hebt toegevoegd aan je startmenu, als je van daaruit probeert te openen. Dit kan je doen door een rechtermuisklik op de werkbalk, gevolgd door werkbalkelementen toevoegen. Als dat niet werkt, zijn er enkele omzeilmethodes:

Here is a small example, it begins with editing a .desktop file, which you can copy to ~/Desktop if you want to have it on your desktop like in Windows.

gksudo leafpad /usr/share/applications/urxvt.desktop

[Desktop Entry]
Name=URxvt
Comment=Opens a terminal with UTF-8 and 256 colors support
Encoding=UTF-8
Exec=urxvt
Icon=gksu-root-terminal
StartupNotify=true
Terminal=false
X-MultipleArgs=false
Type=Application
Categories=Application;System;
NoDisplay=true
Another example:

[Desktop Entry]
Type=Application
Icon=
Name=
Comment=
Categories=
Exec=
Path=
StartupNotify=true
Terminal=false
Categories determine where this program will be placed in the menu. I suggest to check and inspect other .desktop files under /usr/share/applications/ to give you more hint about this.

Making a .desktop file in ~/.local/share/applications will show the item in the LXDE start menu.

More about this can be found from http://standards.freedesktop.org/desktop-entry-spec/latest/

*** soms zul je zelf talloze forumdraden af moeten struinen op zoek naar iets dat voor jou werkt, helaas maar dat is een van de opofferingen die je nou eenmaal moet doen onder linux itt windows of iets anders, het pluspunt is dat je niks voor betaald hebt, en door zelf de oplossing te gaan vinden, een gevoel van zelfvoldoening aan overhoudt. Ook is lubuntu volledig customiseerbaar en heb je veel meer mogelijkheden om je kern te bewerken.

Succes!

Toegevoegd na 7 minuten:
Check ook eens of je de benodigde bestandsrechten oba permissies juist ingesteld hebt. Om dit te kunnen aanpassen kan het zijn dat je ingelogd moet zijn als super user. Via de commandoregel kun je dit doen door 'sudo' vooraf aan toe te voegen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms is het makkelijker om via een .deb bestand te installeren, dat is het ubuntu equivalent van een windows .exe. Ik raad beginners altijd aan om alles via het softwarecentrum te installeren of synaptic, totdat ze zich comfortabel voelen met de ubuntu omgeving/