Als ik de harde schijf van mijn laptop vervang, moet ik dan Windows opnieuw installeren?

Ik heb een 20GB harde schijf in mn nieuwe laptop zitten, dus een beetje weinig, en die wil ik vervangen door eentje van ongeveer 200GB.
Moet ik dan Windows (XP) weer opnieuw installeren, en zoja, hoe dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goed is, kan je je harde schijf zonder problemen vervangen. Windows blijf erop zitten. Alleen al je bestanden ben je dan kwijt. hier moet je een back-up van maken. Mocht het wel zo zijn dat je deze opnieuw moet installeren, dan heb je een installatie-CD nodig. Via vrienden/familie misschien te verkrijgen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht kan je dit beter door een computer shop laten doen. Dan kunnen zijn de harde schijf overzetten en raakt je niets kwijt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan hoeft Windows ook niet vervangen te worden?

Antwoorden (1)

Als je, zoals gebruikelijk is, één harde schijf in je laptop hebt, staat Windows op die ene schijf. Haal je die schijf eruit, dan ben je Windows dus kwijt. Je nieuwe harde schijf is leeg; daar zul je dus Windows opnieuw moeten opzetten (installeren).

Dat installeren doe je normaal gesproken vanaf een installatie-DVD. Je zet eerst je nieuwe schijf in je laptop. Daarna start je je laptop vanaf die installatie-DVD. Die DVD zal jou vervolgens de mogelijkheid geven, Windows op je (nieuwe) harde schijf te installeren. Dat wijst zich redelijk vanzelf, gewoon de instructies lezen, af en toe een keuze maken, en vooral: doen wat er wordt gevraagd.

Sommige laptops hebben twee schijven; op de ene staat dan Windows, op de andere kun je je eigen bestanden zetten. Op zo'n laptop hoef je Windows niet opnieuw te installeren zolang je de *andere* harde schijf vervangt. Maar jouw laptop heeft een kleine harde schijf (20 GB is tegenwoordig erg weinig), en er staat Windows XP op, dus ik ga ervan uit dat jouw model één harde schijf heeft. In dat geval geldt het bovenstaande: schijf vervangen betekent Windows kwijt, en dat betekent dat je Windows opnieuw zult moeten installeren.

Cryofiel