Is gratis 'Open Office' vergelijkbaar in gebruik met Microsoft Office?

Op mijn nieuwe PC met Windows 8.1 kan ik zonder Microsoft Office geen Word-bijlagen of meegestuurde PPS'en openen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LibreOffice is eigenlijk de logischere keuze vandaag de dag. https://wiki.documentfoundation.org/Feature_Comparison:_LibreOffice_-_Microsoft_Office

Het beste antwoord

Is vrijwel vergelijkbaar. Je kunt ook kiezen voor LibreOffice, een afsplitsing van OpenOffice. Dat is tegenwoordig het meestgebruikte gratis kantoorpakket en een volwaardige vervanger van Microsoft Office.

LibreOffice beschikt over dezelfde componenten als Microsoft Office:
- een tekstverwerker (Writer, vergelijkbaar met Word)
- een spreadsheetprogramma (Calc, vergelijkbaar met Excel)
- een presentatieprogramma (Impress, vergelijkbaar met Powerpoint)
- een tekenprogramma (Draw)
- een formule-editor (Math)
- een database (Base, vergelijkbaar met Access)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, Open Office is een uitstekende vervanger!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. En dat kan ook niet, een betaald product tegenover een gratis pakket.
Als je alleen maar teksten wilt tikken en getalletjes wilt optellen dan gaat dat uitstekend. Maar Excel heeft zo veel mogelijkheden, daar kan geen gratis product aan tippen. Dat merk je meteen als je grafische voorstellingen wilt gaan maken (grafieken en zo). Ook ontbreken VBS scriptfuncties e.d.
Maar nogmaals, voor het simpele werk volstaat het.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gebruikt een non-sequitor. Het kan wel zo zijn dat Excel beter is dan Calc, maar niet omdat het gratis is. Een gratis programma kan beter zijn dan een betaald product. Ik zie ook geen enkele reden waarom een gratis product niet beter kan zijn dan een betaald product.
escape
10 jaar geleden
Dat kan best. Maar in dit geval is dat absoluut niet zo. Zelfs geen slap aftreksel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs geen slap aftreksel? Ik gebruik LibreOffice naar volle tevredenheid. En gok dat dat voor het gros van de thuisgebruikers geldt of zal gelden als ze over zouden stappen. Voor een 100% reductie van de prijs is het dan een ijzersterke tegenhanger voor velen, het zou zelfs een vreemde keuze zijn om MS Office te gebruiken als je met Libre/Open Office ook datgene kan doen wat je wil doen. Ik ben blij dat ik er van af ben en nu gewoon een volledig open bestandsformaat kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
VBS scriptfuncties ontbreken (niet zo gek aangezien VBS van MS zelf is, als je het dus iemand wil aanrekenen is het MS). Echter kan je met andere talen wel scripts maken voor Libre/Open Office. https://wiki.documentfoundation.org/Feature_Comparison:_LibreOffice_-_Microsoft_Office (kijk bij) Macro scripting languages Zoals je ziet krijgt Office bij dit punt zelfs de mindere score.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens is het antwoord altijd "Ja" op deze vraag. Google Chrome en Office zijn niet te vergelijken, dat omdat ze niet het zelfde proberen te doen. OpenOffice en MS Office proberen wel ongeveer hetzelfde te doen en zijn daardoor vergelijkbaar. Het kan zijn dat je na het vergelijk vind dat de een of de ander superieur is, dat maakt ze niet onvergelijkbaar.