Hoe kan je meerdere cellen filteren in Excel?

Ik heb een file waarbij aan 7 voorwaarden moet voldaan zijn. De eerste 2 vragen moeten 1 zijn ( hiermee geen problemen). Maar daarna moeten er 3 van de 5 resterende vragen 1 zijn. Het maakt niet uit op welke vragen. Kan iemand mij helpen met dit te filteren?

Dank bij voorbaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
1K

Antwoorden (2)

Het makkelijkste gaat dit met een hulpkolom (of hulprij, alnaargelang de indeling van je werkblad).

Stel dat de 7 vragen in de kolommen A t/m G staan. Dan kun je in kolom H bijvoorbeeld de volgende formule zetten:

      =(A1=1)+(B1=1)+(SOM(C1:G1)=3)

Deze formule zal alleen 3 als resultaat geven als aan jouw voorwaarde is voldaan. Je kunt nu eenvoudig filteren op rijen waarvan kolom H de waarde 3 heeft.

Cryofiel
10 jaar geleden
In een Nederlandse versie van LibreOffice Calc (een gartis variant van Excel) werkt deze formule:
=EN(A1=1;A2=1;(A3=1)+(A4=1)+(A5=1)+(A6=1)+(A7=1)=3)
Je maakt dan gebruik van het feit dat een "waar" bij optelling als "1" geteld wordt. Als er *tenminste* 3 gelijk moeten zijn aan 1 dan maak je er dit van:
=EN(A1=1;A2=1;(A3=1)+(A4=1)+(A5=1)+(A6=1)+(A7=1)>=3)
Als de velden A1 t/m A7 slechts de waarden 0 of 1 kunnen hebben, dan kan het eenvoudiger:
=EN(A1=1;A2=1;SOM(A3:A7)>=3)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is dus hetzelfde zoals het in Excel gaat (zie mijn antwoord).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongeveer; alleen dan zonder die hulpkolommen, en met een logische waarde als uitkomst i.p.v. een getal.
Cryofiel
10 jaar geleden
Maar waar zet je die formule dan neer? Ik heb in principe dezelfde formule bedacht als jij, ook gebruikmakend van het feit dat (A1=1) een WAAR of ONWAAR levert die door Excel wordt omgezet in 1 of 0 omdat je het fragment gebruikt als onderdeel van een optelling. Ik heb mijn formule in een hulpkolom gezet om het gebruik van het standaard Excel-filter mogelijk te maken. Jij hebt dezelfde formule, maar: die moet je ergens neerzetten - waar doe je dat? En: je moet nog filteren. Hoe doe je dat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, op die manier.
Ik ging ervan uit dat jornrevyn een rijtje getallen had die antwoorden vormen op vragen, bijvoorbeeld [1,1,5,0,1,1,-4].
Cryofiel's oplossing vereist dat je dan een hulprijtje maakt met indicatoren of die getallen gelijk zijn aan "1" (ik dacht dat je dat onder een "hulpkolom" verstond). Dat levert [1,1,0,0,1,1,0], met 1="waar", 0="onwaar". Dáárop kun je cryofiel's formule vervolgens toepassen die in een extra veld geplakt kan worden (cryofiel's formule toepassen op de oorspronkelijke getallen zelf gaat hier mis). Tenslotte moet je checken of die 3 oplevert.
Mijn oplossing vereist inderdaad ook dat je een extra veld moet maken waarin je die formule plakt. Maar je omzeilt de extra set velden met indicatoren. Verder moet je bij mij checken of het "waar" oplevert.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ging ervan uit dat vraagsteller 7 kolommen heeft, met in elke kolom het antwoord op een vraag. Elk antwoord is ofwel 1, ofwel iets anders. Er zijn een boel rijen, waarbij elke rij dus 7 antwoorden bevat, en elk antwoord ofwel 1 ofwel iets anders is. Vraagsteller wil nu die rijen zien die aan zijn voorwaarde voldoen. De andere rijen wil hij niet zien. Dit is hoe ik de vraag heb begrepen. Vandaar mijn hulpkolom. Die hulpkolom voorziet elke rij die aan de voorwaarde voldoet van een 3. Elke rij die niet aan de voorwaarde voldoet krijgt in de hulpkolom een andere uitkomst dan 3. Door nu de standaard filterfunctie van Excel te gebruiken, kun je die rijen selecteren waarbij een 3 in de hulpkolom staat. Op die manier selecteer je dus die rijen die aan de voorwaarde voldoen.