Kan ik de rand welke om een cel staat in Excel welke ik geselecteerd heb een kleur geven of kan ik het vak kleuren van de cel welke ik gekleurd heb?

Het gaat niet om de definitieve kleur van de cel maar ik zou graag als ik in een overzicht in een vergadering zit makkelijker zien in welke cel ik op dat moment zit.

10 jaar geleden
in: Software
8.2K

Het beste antwoord

Dat kan. Als je op de cel staat en rechts klikt kun je bij "celeigenschappen" zo ongeveer alles instellen wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een methode gevonden die op één werkblad werkt. Als je deze methode op alle werkbladen van je werkboek wilt toepassen, moet je hem voor elk werkblad kopiëren - of iemand moet een reactie geven met uitleg hoe je deze methode van toepassing kunt laten zijn op *alle* bladen van je werkboek.

De methode gaat als volgt:

Open eerst het werkblad waarin je de geselecteerde cel een kleur wilt geven. Druk dan op Alt-F11. Nu opent zich een code-venster.

In dat code-venster zie je aan de rechterkant soms een hoop kleine venstertjes. Als dat bij jou zo is, kun je die allemaal sluiten, totdat alleen het hoofdvenster openblijft.

Nu zoek je links bovenin het hoofdvenster de naam van jouw werkblad. Daarop moet je dubbelklikken. Aan de rechterkant opent zich een nieuw klein venstertje.

In dat kleine venstertje kopieer je de volgende code:

Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Static OldRng As Range
If Not OldRng Is Nothing Then
OldRng.Interior.ColorIndex = xlNone
End If
Target.Interior.ColorIndex = 6
Set OldRng = Target
End Sub

Ga nu terug naar je werkblad. Als het goed is zie je dat de actieve cel nu geel wordt. Het maakt daarbij niet uit of je met de muis op een cel klikt, of met de pijltjestoetsen door je werkblad loopt. Je kunt zelfs een aantal cellen tegelijk selecteren: die worden dan allemaal geel.

Als je een andere kleur wilt dan geel, moet je de 6 in bovenstaande code veranderen in een andere waarde. 6 staat voor geel, andere waarden resulteren in andere kleuren.

Cryofiel
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Als ik die code zo bekijk, heeft dit wel als nadeel dat cellen die al gekleurd waren, hun kleur kwijtraken als je de cel verlaat.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt. Zou het volgende dit ondervangen? Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Static OldRng As Range
Static OldColor as Integer
If Not OldRng Is Nothing Then
OldRng.Interior.ColorIndex = OldColor
End If
Set OldRng = Target
Set OldColor = OldRng.Interior.ColorIndex
Target.Interior.ColorIndex = 6
End Sub Dit werkt in ieder geval voor selecties van 1 cel, denk ik.