Hoe kan ik een Excel sheet printen zonder het format mee te nemen?

Binnen excel heb ik een format aangemaakt met producten, prijzen enz. Het format kleurt kolommen. Wanneer ik de 0-getallen eruit filter blijft het format bestaan en de lege kolommen blijven dus gekleurd. Hoe zorg ik ervoor dat Excel (onder een macro bv.) met de druk van 1 knop alleen de cellen print met gegevens erin?

Toegevoegd na 21 uur:
Hier het verzochte screenshot. Het is dus de bedoeling dat ik onder een macro (of knopje) krijg dat hij alleen het gedeelte met getallen print. Het is echter zo dat het aantal getallen wat erin staat van dag tot dag verschilt. De macro moet zich hier automatisch op aanpassen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je eens een printscreen publiceren van je excel blad ? Zal (toch voor mij) heel wat duidelijker zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil geen screenshot, want daar past niet alles op, dus helaas gaat dit niet op voor mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoelde dat je een screenshot publiceert bij je vraag om zeker te zijn van wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb hem nu toegevoegd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is iets misgelopen. Er is geen afbeelding (screenshot) te zien. Probeer je nogmaals ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm lukt niet. Ik krijg deze melding: 'Je verzoek kon niet worden verwerkt: er is een onverwachte fout opgetreden.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok toch gelukt. Duidelijk. Ik ga ermee aan de slag.

Het beste antwoord

Goede vraag ! Here we go, mijn voorstel tot oplossing :
Basis voor mijn oplossing is om het werkblad te filteren en enkel de rijen behouden met cellen “bedrag ontvangen op rekening” die niet rood gekleurd zijn.
Vereiste handelingen zijn dan : filter instellen – afdrukken – filter terug verwijderen.
Bij het plaatsen en verwijderen van de filter blijkt dat de verborgen rijen 2 tem. 10 ongevraagd terug zichtbaar worden gemaakt. Dus moet je deze rijen 2 tem. 10 nog eens verbergen.
Dit kan allemaal in een macro die gestart wordt door op een knop op het werkblad te drukken.

Vereisten voor de goede werking van de macro zijn dus :
- cellen waarop gefilterd wordt staan in kolom O
- de kolomkop staat in cel O11
- de kolomkop heeft dezelfde opmaak als de cellen eronder van de rijen die moeten worden afgedrukt
- werkblad maakt geen gebruik van (andere) filters
- rijen 1 tem. 10 zijn verborgen.

De macro is dan als volgt :
Sub Afdrukken()
'
' Afdrukken Macro
'
' Sneltoets: CTRL+SHIFT+P
'
' plaats filter op kolom O,
' enkel cellen filteren met zelfde kleur als kolomkop O11
Range("O11").Select
ActiveSheet.Range("$A$1:$P$19").AutoFilter Field:=15, Operator:= _
xlFilterNoFill
' selecteer rijen 1 tem 10 en verberg deze opnieuw
Rows("1:10").Select
Selection.EntireRow.Hidden = True
' druk af
ExecuteExcel4Macro "PRINT(1,,,1,,,,,,,,2,,,TRUE,,FALSE)"
' zet autofilter terug af
Selection.AutoFilter
' selecteer rijen 1 tem 10 en verberg deze opnieuw
Rows("1:10").Select
Selection.EntireRow.Hidden = True
End Sub

Om een knop op het werkblad te plaatsen die de macro start :
voeg een nieuwe rij in boven rij 11
Tabblad ontwikkelaars - besturingselementen – invoegen – formulierbesturingselement : knop
teken knop in werkblad, in de nieuw ingevoegde rij 11
dialoogvenster “macro toewijzen aan object” :
macronaam : selecteer de macro voor het afdrukken
tekst in de knop aanpassen.

Als je jouw excel sheet via sendspace op het internet zet, dan haal ik hem daar af, pas hem aan, test en zet hem terug op sendspace.

Ben steeds benieuwd naar reacties hierop !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het wil me niet echt lukken. Het zou kunnen dat dit komt omdat ik een Engelse versie van Excel heb.. Ondanks dat ik dit heb geprobeerd aan te passen (in het originele bestand), lukt het me dus niet. In ieder geval super bedankt voor je reacties tot nu toe! Ben er wel al wat wijzer van geworden. Hieronder de link naar het bestandje, ik hoop dat het je lukt! http://www.sendspace.com/file/hys66c
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dag,
bedankt voor de excel file.
1. Ik heb wellicht verkeerd gedacht dat de bovenste rijen verborgen waren. Dat verhaal van de verborgen rijen heb ik uit de macro gehaald. 2. ik ondervind ook een probleem met het plaatsen van de filter in jouw bestand. Ben overgestapt op plan B om hetzelfde op een andere manier te doen. 3. ben nog een stap verder te gaan door te werken op het afdrukbereik en op de laatste lijn van je tabel te vermelden dat het de laatste lijn is. Als je tabel bijna vol is, kun je nieuwe lijnen maken op de manier zoals beschreven op de laatste zijn. Zo blijft je afdrukbereik de tabel correct volgen. Als je later nieuwe lijnen toevoegt zullen die ook nog steeds correct gefilterd en afgedrukt worden. 4. heb je aangepaste excel sheet opnieuw op sendspace gezet.
http://www.sendspace.com/file/h6uj87
Ben benieuwd of het werkt. Ben ook benieuwd hoe deze reageert op het taalverschil. Zou normaal gezien geen probleem mogen geven.... ! :-) Ik maak me wel zorgen om “afdrukbereik” in de macro. Als de macro niet werkt, probeer dan eens “afdrukbereik” te vervangen door “printarea” ? Hieronder nog eens de aangepast macro.
Benieuwd naar jouw feed-back ! Sub Afdrukken()
'
' Afdrukken Macro
'
' Sneltoets: CTRL+SHIFT+P
' ' selecteer de tabel, plaats autofilter en filter op wit veld kolom O
Range("afdrukbereik").Select
Selection.AutoFilter
ActiveSheet.Range("afdrukbereik").AutoFilter Field:=15, Criteria1:=RGB(255, _
255, 255), Operator:=xlFilterCellColor

' druk af
ExecuteExcel4Macro "PRINT(1,,,1,,,,,,,,2,,,TRUE,,FALSE)"
' zet autofilter terug af
Selection.AutoFilter End Sub
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is gelukt! Even naar PrintArea omgezet en nu gaat hij als een speer. Super bedankt voor je hulp!