hoe kan ik windows 7 op windows 8 installeren? (zie beschrijving)

Ik heb een nieuwe laptop gekocht ( met windows 8 er op) het betreft de Sony Vaio Fit 15E SVF1521C5E.
nu zou ik daar graag windows 7 op willen installeren omdat ik windows 8 maar niks vind. Ik heb zelf de orginele windows cd met windows 7 ultimate 64x net als de laptop 64x.

bij het installeren kwam ik in het menu dat je een partitie moest kiezen.. er stond dat geen van de 6 partities die aanwezig waren geschikt was.
ik kreeg de melding: windows can not be installed on this disk, because it has a GPT partition style.

ik weet dus niet hoe ik nu verder moet..

alvast super bedankt! :)

Toegevoegd na 2 uur:
graag met behoud van de recovery en de andere 6 partities, zoals , OEM Reserved, Primary, SONYSYS, Recovery.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (3)

Indien je het notebook nog niet hebt gebruikt en je de software op het apparaat niet wilt gebruiken dan kun je alles wissen. Verwijder gewoon de partities in het installatieproces van Windows (7). Er ontstaat dan 1 grote ongebruikte ruimte waar je in dat zelfde installatieproces weer zelf partities kunt instellen op een manier die jij handig vindt.

Ik deel het altijd als volgt in:

C: Voor het besturingssysteem (ca. 30 tot 50 GB, afhankelijk van de omvang van de totale schijf)

D: Bestanden (De rest van de schijf)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals vermeld heeft je harde schijf een GPT-partitietabel. Op dit moment wordt de CD buiten UEFI gestart, waardoor hij een normale MBR-partitietabel installatie wilt. doen.

Wanneer jij je partities grotendeels wilt houden, moet je zorgen dat de computer/laptop UEFI start vanaf de CD. Dit is in de BIOS aan te passen. (doorgaans delete/f2/f9 bij opstarten). Soms krijg je bij het opstartmenu waar je kan kiezen tussen opstartapparaten (boot devices) ook een keuze om UEFI of BIOS te starten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om Windows 7 te installeren op een laptop waar Windows 8 op staat, zul je eerst GParted moeten downloaden en branden op CD. http://gparted.sourceforge.net/
Met dit programma moet je de speciale GPT partities verwijderen (alle) en een standaard MS-Dos partitie installeren.
Het is de bedoeling dat je opstart van CD, dit kan over het algemeen in het BIOS.
Nadat je de partitie veranderd hebt, kun je de installatie van Windows 7 vervolgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het werkt wel, maar het is beetje omslachtig. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja vind ik ook. Dit komt omdat de GPT-partitie, slim is ingedeeld en dus beter werkt voor Windows 8. Zelf heb ik nog geen andere oplossing hiervoor gevonden.
Hopelijk komt Microsoft zelf met een goede oplossing hiervoor.