Hoe zet Excel 97 datums om naar nummers bij het veranderen van de celeigenschappen van datum naar tekst?

Per vergissing wijzigde ik de celeigenschappen van datum naar tekst.
Datums veranderen in een 5 cijferig getal. Hoe krijg ik dat nu terug goed? Terugzetten (na het saven) haalt niets uit.
2 voorbeelden:
23/01/1984 werd 30407 en 02/03/2003 werd 37682.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geprobeerd en de conversie datum->tekst->datum gaat moeiteloos. Als ik in een cel 37682 type maakt excel er 02/03/2003 van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wimkees, ik snap het nu. Zal nog rekenen worden!!
@vdlijken. Niet nadat je het gesaved hebt met de cijfers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het gevonden!! Je zet een apostrof voor dat getal, klikt een leeg vakje, en slaat op. Dan doe je de apostrof weer weg en de datum verschijnt!! De celeigenschappen mogen op datum blijven staan.
@vdijken, waarom schrijf je je reactie niet als antwoord, je hebt me op weg gezet en verdient 10 punten.

Het beste antwoord

Het kan nog eenvoudiger. Het gaat erom dat Excel de celinhoud probeert te herkennen en op basis daarvan opmaakt.

1 voor 1 met de apostrof kan. Je kunt het waarschijnlijk ook in 1x doen:
- Zet in een cel het getal 1
- kopieer deze cel
- Selecteer alle datumcellen
- klik op 'Plakken speciaal'
- Zet een vinkje bij 'Vermenigvuldigen'
- Klik op Ok
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat gaat heel eenvoudig: Excel begint (net als de meeste andere programma's) te tellen bij 1 januari 1900. En dan gewoon doortellen.
Vandaag (24 juni 2013) is het de 41449ste dag sinds 1 januari 1900.

Je kunt het heel makkelijk controleren door de datum 1-1-1900 ergens in te tikken en het celformaat te wijzigen (hoeft niet in tekst, kan ook in geld of getal of zo). Je ziet dan dat er 1 verschijnt. En 31-12-1900 geeft als antwoord 366 (1900 was een schrikkeljaar).