Welke formule moet ik gebruiken om de eerste X aantal getallen uit een reeks te nemen in Excel?

Ik heb een getallenreeks in excel staan. Daarbij moet ik de eerste 18 getallen van deze reeks hebben. Welke formule kan ik hier het beste voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat wil je precies?
De eerst 18 posities, de eerste 18 getallen waarbij je de lege posities overslaat, de laagste 18 getallen, of toch iets anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om de eerste 18 scores, lege vakjes tellen niet mee (daar zit hem de moeilijkheid omdat niet iedereen tegelijk zijn 18de wedstrijd schiet)

Het beste antwoord

Daar is naar mijn weten geen formule voor, maar het mooie van excel is dat je die dan zelf kan maken. Zet onderstaande programmaregeltjes in de macro-editor en je hebt een formule die precies doet wat je wilt

Function somn(R As Range, n As Integer)

Dim t As Integer
Dim c As Object

t = 0

For Each c In R.Cells
If c.Value <> "" And t < n Then
somn = somn + c.Value
t = t + 1
End If
Next c

End Function

Deze functie tel van een range de eerste N getallen op. Je roept hem binnen excel aan als een gewone functie, in dit geval dus bijvoorbeeld SOMN(A1:Z1;18), dan telt die de waardes uit de 18 eerste niet lege cellen in de range A1:Z1 op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

=som(A1:R1)

Dan selecteer je de 1e cel tot en met de 18e.

Ander voorbeeld: Tot en met de 19e is =som(A1:S1)