wie kan in simpele woorden uitleggen wat in query (acces) is?

Ik moet mij voor mijn opleiding bezig houden met acces. Nu is er een heel stuk over query. Het boek probeert goed uit te leggen wat je er mee kunt en waarvoor het dient, maar toch begrijp ik het nog niet. Wie kan mij dit uit leggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
10.6K

Antwoorden (3)

Een query is een vraag die je aan een database stelt. Bv geef me alle geregistreerde inwoners van Amsterdam. Meestal programmeer je een scherm met velden die je wilt zoeken. Daar vul je dan in wat je zoekt. Je kun meerdere , een of geen antwoord vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'n Query is in Nederlands 'n vraagstelling.
In de computerkunde is 'n query gekoppeld aan vooraf gedefinieerde antwoorden in bijv. 'n database.
Wikipedia is bijvoorbeeld een database die antwoord geeft (acces= toegang) op vragen (queries) volgens een vast omschreven pad van geindexeerde trefwoorden.
Ook zoekmachines als Google en Yahoo werken met queries. Het trefwoord in de opgegeven vraagstelling geeft toegang (acces) tot de in de geindexeerde database opgenomen mogelijkheden. Deze worden dan aan de vraagsteller getoond.

Als een query niet beantwoord kan worden (doordat de trefwoorden ontbreken of onvoldoende zijn) dan verwijst het programma naar een alternatief of geeft een error (foutmelding).

Query is een samentrekking van Question en Reply. Dus in simpel Nederlands: Vraag en Antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Query:
1530s, quaere, from Latin quaere "ask," imperative of quaerere "to seek, gain, ask," probably ultimately from PIE *kwo-, root forming the stem of relative and interrogative pronouns. Spelling altered c.1600 by influence of inquiry. Related: Queried; querying. http://www.etymonline.com/index.php?term=query (dus niet gewoon een samentrekking van question en reply)
Een query in Access is een gestructureerd verzoek om informatie.

De speciale taal die daarvoor gebruikt wordt is een dialect van SQL (Structured Query Language), inmiddels de meest gebruikte taal om een database te bevragen en/of te wijzigen.

Een SQL query kan gegevens ophalen met de opdracht SELECT (selecteer). De syntax hiervan is:

SELECT * (waarbij * staat voor alle velden, je kunt ook speciefieke velden opvragen, met comma's ertussen, b.v. SELECT Naam, Achternaam, Geboortedatum)
FROM table (de tabel waaruit je gegevens wilt ophalen)

eventueel aangevuld met (o.a.):

WHERE field = 'inhoud' (b.v. WHERE ACHTERNAAM = 'Jansen', haalt (alleen) alle rijen op waarin de inhoud van het veld ACHTERNAAM gelijk is aan 'Jansen')
ORDER BY field (sorteer op veldnaam, b.v. op ORDER BY ACHTERNAAM)

Andere queries die je kunt uitvoeren zijn INJECT (om een rij gegevens toe te voegen), UPDATE (om een rij gegevens te wijzigen) en DELETE (om een rij gegevens uit de tabel te verwijderen). Het voert te ver om de syntax van al deze opdrachten hier uit de doeken te doen.
rose