Het is een strikvraag, CD's en DVD's kan je niet wissen. Alleen speciale CD/DVD-RW's. Er is geen verschil aangezien het allebei niet kan.

Toegevoegd na 21 uur:
Als je echt CD-RW's bedoelt,

Met wissen zorg je er voor dat de cd iig als leeg gezien wordt, je kan bij sommige programma's ervoor kiezen de bits ook daadwerkelijk te laten overschrijven.

Met formateren doe je eigenlijk hetzelfde, maar dan met de mogelijkheid het filesystem aan te geven de vesie van UDF in dit geval. (UDF is een soort FAT32/NTFS voor Discs).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Formateren dan? :)
Alleen herschrijfbare CD's /DVD's kunnen "overschreven" worden. Daarmee wordt dus oude data overschreven door nieuwe data.
"Wissen" van data kan door de herschrijfbare CD/DVD te herschrijven met een willekeurige reeks van nullen en enen die de oorspronkelijke data daarmee vervangt. Daar zijn speciale programmaatjes voor die dat 'wissen' of 'erasen' grondig voor je doen. De CD/DVD is daarmee dan niet leeg maar kan gewoon weer met nieuwe data beschreven worden.

Formatteren is iets anders en voor CD's/DVD's niet nodig omdat deze al zijn geformatteerd voor PC gebruik.
Met formatteren wordt een bestandsindeling tabel en de maximale bestandsgrootte van het medium gedefinieerd en op het medium vastgelegd waardoor de computer dan 'weet' met wat voor soort opslagsoort hij van doen heeft en de hoeveelheid vrije ruimte nog beschikbaar is.
Met formatteren gaat de aanwezige data wel definitief verloren.
USB geheugen sticks, SD kaartjes en andere flash geheugens en herschrijfbare CD/ DVD's hoeven nooit geformatteerd te worden omdat deze vanaf de fabriek al zijn geformatteerd.