hoe kan ik outlook zo instellen dat reeds gelezen mail op de telefoon niet meer in outlook (pc) word ingeladen?

Als ik overdag spam weggooi op mijn telefoon account dan moet ik ze s avonds nog eens verwijderen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
5.3K

Het beste antwoord

Dit klinkt alsof Outlook en/of je telefoon is ingesteld om met het POP-protocol te werken. Je zou dit moeten instellen naar IMAP voor je gewenste werking. Hoe je dit moet doen, kun je vaak vinden in de documentatie die je van je provider hebt gekregen.

Wat meer uitleg over POP en IMAP:
Je e-mails komen aan op een server, waarschijnlijk bij je provider. Deze e-mails worden daar opgeslagen in een persoonlijke mailbox voor je. Vervolgens zijn er 2 manieren (er zijn meer manieren, maar die laat ik even buiten beschouwing) om je mail te lezen: POP en IMAP.

Bij POP maak je een verbinding met de server, haal je alle mail uit je mailbox sinds de laatste keer dat je verbonden bent en sla je deze lokaal op de computer (Outlook) op. Op je computer sla je dan dus een kopie op van het bericht op de server. Deze kopie is telkens wanneer je een nieuw bericht ophaalt, ongelezen. Outlook kan immers niet weten of je het bericht op een andere plaats al gelezen hebt.

Bij IMAP sla je geen berichten lokaal op je computer op, maar fungeert de mailbox bij je provider als jouw mailbox. Outlook maakt dus verbinding met de server en heeft geen lokale mailbox. Dit heeft als voordeel dat, als je met meerdere apparaten met IMAP verbindt, alle apparaten ook daadwerkelijk hetzelfde bericht en dezelfde mailbox lezen. Als je op een van de apparaten een bericht verwijdert of als gelezen markeert, verdwijnt het daadwerkelijk uit je mailbox en zien alle apparaten dat. Het nadeel van IMAP is dat je een constante internetverbinding moet hebben en dat je afhankelijk bent van je provider; je mailbox staat immers niet lokaal op je computer, dus zonder internetverbinding naar je provider, kun je niet bij je mailbox.