Excel: 2 formules in 1 cel

hey guys,

ik heb een probleem met excel.
ik moet 2 formules in 1 cel krijgen.
de eerste formule staat er alleen heb ik problemen met de 2e formule.
=(H2-E2)/E2 deze formule moet in procenten.
en dit is wat ik nu heb:
=VAST(SOM(H2-E2);3)&" "&VAST(SOM((H2-E2)/H2))
alleen deze staat nogsteeds verkeerd want de uitkomst is 0,09 en moet zijn 9,70%

Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.5K

Het beste antwoord

Strikt genomen geen antwoord op je vraag, maar wel de oplossing voor het probleem dat je eigenlijk wilt oplossen:

Je moet in zulke gevallen niet proberen twee formules in één cel te zetten. Je moet gewoon de formule in de cel laten staan die er al staat.

Vervolgens moet je, en nu komt de grote truc, de *opmaak* van de cel aanpassen. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat die 0,09 die er nu staat, wordt weergegeven als 9,70%.

De uitkomst van de formule verandert dus niet; het enige dat verandert is hoe die uitkomst wordt aangegeven.

Dit doe je als volgt:
--  Klik met de rechter muisknop op de betreffende cel.
--  Er verschijnt een menuutje. Kies hier voor Celeigenschappen....
--  Er verschijnt een venstertje. Klik op de linker tab (Getal).
--  Klik aan de linkerkant, onder Categorie, op Percentage.
--  Kies rechts het aantal decimalen. In jouw geval 2.
--  Klik op OK.

Toegevoegd na 10 minuten:

Als je toch zelf wilt gaan klussen om hetzelfde effect te bereiken, kan dat door de formule als volgt te maken:

      =VAST(100*(H2-E2)/E2; 2)

Of, als je ook zelf het procentteken eraan vast wilt plakken:

      =VAST(100*(H2-E2)/E2; 2) & "%"

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb een toevoeging op mijn antwoord geschreven waarin ik vertel hoe je hetzelfde effect kunt bereiken door je formule aan te passen. Is dat wat je bedoelt, of had je toch iets anders in gedachten?