Is gratis gedownloade software illegaal?

Ik download nog wel is dingen, maar nu is de vraag is dat illegaal en zo ja wat zijn de gevolgen

Ik heb bij v autocad

maar ik heb wel eens gehoord dat in de dowloadwet staat dat als je het voor jezelf gebruikt dat het dan niet illegaal is

ik gebruik het ook voor mezelf, ik heb zelf geen bedrijf dus daar gebruik ik het ook niet voor..

Toegevoegd na 10 minuten:
ok ik heb al veel antwoorden gehoord, maar ik kan er nou niet echt uit opmaken wat nu het goede antwoord is, de antwoorden zijn totaal verschillen.

Misschien kunnen jullie er nog wat aan toe voegen of komen er nog meer reacties.

Maar ik bedank jullie alvast voor de reacties die jullie hebben gegeven

Weet jij het antwoord?

/2500

Elke deel van software waar jij gratis aankomt en waar normaal gesproken de ontwikkelaars geld voor vragen, dan ben je inderdaad illegaal bezig. Software waar ontwikkelaars specifiek van zeggen dat het gratis is, dan is het ook gratis en ben je om geen enkele manier illegaal bezig.

Het GRATIS downloaden van games, muziek, films en programma's is illegaal tenzij het programma gratis wordt aangeboden door de maker!

Software valt onder kopiëerbescherming, evenals documenten, foto's enz. en moet naam+adres achtergelaten worden. Toch ben ik het met het vorige antwoord dat muziek, films etc . dit ook het geval is: niet mee eens want dit betreft namelijk anonieme verspreiding middels een voorraadje. De Auteurswet stelt helemaal geen verbod op DE MANIER waarop dergelijke bestanden naar anonieme afnemers worden verspreid maar de stichtingen die de Wet uitvoeren moeten gewoon zorgen dat ze inkomsten binnenkrijgen en die juist verdelen onder de makers. Vandaar dan ook dat fotografen WEL auteursrecht ontvangen - maar cameramensen die de film gemaakt hebben KRIJGEN NIETS: in dit geval moet het filmbedrijf de ontvangen gelden zelf uitdelen. Wel is een aantal jaren een toevoeging op de Auteurswet gemaakt dat elke muziek/filmbezitter max 3 veiligheidskopieën van het origineel mag maken - maakt hij er meer of is op niet legale wijzen aan iets gekomen dan mag hij zelf de rechten afstorten op een gironummer van de Buma. Wat Piratebay betreft: dit gaat wel even wat verder dan het maken van 3 veiligheidkopieën voor thuisgebruik: om niet te zeggen het gaat hier om valsemunterij en is een misdrijf als je je daarmee inlaat. Maar geen nood: je kunt je zogenaamd illegaal ontvangen bestanden nog gewoon even afdragen op dat daarvoor bedoelde postgironummer en geloof het of geloof het niet: er wordt flink op bijgestort. De rest van alle info en het af te dragen, zelf te berekenen bedrag vind je op de site van Buma zelf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100