Is gratis gedownloade software illegaal?

Ik download nog wel is dingen, maar nu is de vraag is dat illegaal en zo ja wat zijn de gevolgen

Ik heb bij v autocad

maar ik heb wel eens gehoord dat in de dowloadwet staat dat als je het voor jezelf gebruikt dat het dan niet illegaal is

ik gebruik het ook voor mezelf, ik heb zelf geen bedrijf dus daar gebruik ik het ook niet voor..

Toegevoegd na 10 minuten:
ok ik heb al veel antwoorden gehoord, maar ik kan er nou niet echt uit opmaken wat nu het goede antwoord is, de antwoorden zijn totaal verschillen.

Misschien kunnen jullie er nog wat aan toe voegen of komen er nog meer reacties.

Maar ik bedank jullie alvast voor de reacties die jullie hebben gegeven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.5K

Het beste antwoord

Als er op de website van de producent van het product een gratis versie staat, is het niet illegaal.
Als je het van een andere website gratis afhaalt, is het waarschijnlijker dat iemand het product gratis aanbiedt, terwijl de producent er normaal voor betaald krijgt, en dan ben je dus illegaal bezig.
Dit geldt echter alleen voor software.

Voor muziek en films geldt dat je het niet mag uploaden (verspreiden), maar wel mag downloaden, zolang je het zelf niet verder verspreid.
Nadat je het hebt gedownload, mag je het bijvoorbeeld niet op een CD/DVD zetten en het gratis weggeven.
(Dit is wat er in het wetboek van strafrecht staat)

(Recent zijn in de kamer wel discussies geweest om het downloaden van muziek ook illegaal te maken, maar voorlopig zit dat er nog niet in. )

Van autocad heb ik tot nu toe geen legale gratis versies op de website gevonden. Alleen gratis versies die je maar een beperkt aantal dagen kunt gebruiken ter proef. Dus waarschijnlijk ben jij wel illegaal bezig.
Het is echter zo moeilijk om dit te controleren, dat er zelden gebruikers worden betrapt. En wanneer je toch wordt betrapt: Gebruikers van illegale software worden tot op heden niet hard aangepakt.

De producenten richten zich er meer op om de uploaders (de verspreiders) te pakken te krijgen.
Als ze eerst op de downloaders afgaan, is het dweilen met de kraan open.
Microsoft heeft wel een regeling: als ze merken dat je een illegale versie hebt van hun software, dan kun je geen updates meer downloaden en je krijgt waarschuwingen.
Maar daar hoef je dus ook niet echt bang van te worden :)

Wanneer je betrapt wordt op het uploaden van muziek/films/software kun je wel een fikse boete verwachten.

Een lang antwoord, maar wel duidelijk hoop ik.

Toegevoegd na 14 uur:
Let op: Alles wat hierboven staat geldt voor Nederland.

In Amerika bijvoorbeeld, is het wél illegaal om muziek en films te downloaden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Is niet legaal want anders zou het niet verboden worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet legaal = illegaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best komisch hoe vaak dat hier gezegd wordt, net als niet illegaal.
Wij hebben twee prachtige woorden daarvoor in het Nederlands en toch proberen mensen het zo ingewikkeld mogelijk te maken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast zijn illegaal en verboden ook nog eens zo'n beetje synoniem. Als iets verboden gaat worden is het per definitie NU nog legaal lijkt me.
Elke deel van software waar jij gratis aankomt en waar normaal gesproken de ontwikkelaars geld voor vragen, dan ben je inderdaad illegaal bezig.

Software waar ontwikkelaars specifiek van zeggen dat het gratis is, dan is het ook gratis en ben je om geen enkele manier illegaal bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Downloaden voor eigen gebruik is niet illegaal, het verspreiden van deze gedownloade bestanden wel.
Jaspro101
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Games/software (waar de vrager het heeft) is en was illegaal, films en muziek wordt het binnenkort ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet illegaal = legaal, ik wil niet betweterig doen maar deze fout wordt wel heel vaak bij deze vraag gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dogfather Door 'niet illegaal' te zeggen, in plaats van 'legaal' leg je er extra nadruk op
Dit is geen fout, maar een stijlfiguur, namelijk een litotes.
Maar je hebt gelijk dat het de tekst soms ingewikkelder kan maken dan het is.
Het GRATIS downloaden van games, muziek, films en programma's is illegaal tenzij het programma gratis wordt aangeboden door de maker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Software valt onder kopiëerbescherming, evenals documenten, foto's enz. en moet naam+adres achtergelaten worden.
Toch ben ik het met het vorige antwoord dat muziek, films etc . dit ook het geval is: niet mee eens want dit betreft namelijk anonieme verspreiding middels een voorraadje.
De Auteurswet stelt helemaal geen verbod op DE MANIER waarop dergelijke bestanden naar anonieme afnemers worden verspreid maar de stichtingen die de Wet uitvoeren moeten gewoon zorgen dat ze inkomsten binnenkrijgen en die juist verdelen onder de makers. Vandaar dan ook dat fotografen WEL auteursrecht ontvangen - maar cameramensen die de film gemaakt hebben KRIJGEN NIETS: in dit geval moet het filmbedrijf de ontvangen gelden zelf uitdelen.

Wel is een aantal jaren een toevoeging op de Auteurswet gemaakt dat elke muziek/filmbezitter max 3 veiligheidskopieën van het origineel mag maken - maakt hij er meer of is op niet legale wijzen aan iets gekomen dan mag hij zelf de rechten afstorten op een gironummer van de Buma.
Wat Piratebay betreft: dit gaat wel even wat verder dan het maken van 3 veiligheidkopieën voor thuisgebruik: om niet te zeggen het gaat hier om valsemunterij en is een misdrijf als je je daarmee inlaat.
Maar geen nood: je kunt je zogenaamd illegaal ontvangen bestanden nog gewoon even afdragen op dat daarvoor bedoelde postgironummer en geloof het of geloof het niet: er wordt flink op bijgestort. De rest van alle info en het af te dragen, zelf te berekenen bedrag vind je op de site van Buma zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit ligt eraan
staat er op de officiële site van het product dat je er voor moet betalen, jah dan is het wel illegaal als je dit gaat downloaden op de zo genoemde torrent site's
maar als je er niet voor hoeft te betalen van de officiële site
dan ben je niet illegaal bezig.

voor de software weet ik het niet wat de gevolgen zijn als je gesnapt word (ook al gebeurt dit echt niet zo snel)

maar voor films weet ik het wel:
dat kan er een boete komen van 48.000 euro
en kan je een gevangenis straf krijgen van 2 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel plat; Downloaden is legaal uploaden is illegaal.
Maar als het van zichzelf geen freeware, Common Creative en dergelijke is; heb je er niets voor betaald; mag je er er van uit gaan dat je het niet mag gebruiken (voor software geld; niet buiten de trialperiode)
Ook voor privé is het diefstal en je kunt er een boete voor krijgen (als ze je betrappen).
Als je uitsluitsel wilt kun je hun eigen voorwaarden doorlezen of het bedrijf contacteren wat je wel en niet mag.

Als je het als consument gratis zou mogen gebruiken waarom moet een leerling dan toch wat geld neerleggen voor een studentenversie?