Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je de extensie van een bestand wijzigt door gewoon .mp4 te vervangen door .avi in de naam, werkt dit dan?

als ik een .mp4 bestand heb en ik wil dit converteren naar .avi kan ik dit doen met bijvoorbeeld total video converter. dit duurt meestal ongeveer 20 minuten en dan is het bestand geconverteerd naar .avi. maar als ik gewoon de naam verander en dan .mp4 vervang door .avi zegt windows dat ik de extensie wijzig. als ik dan op OK klik veranderd de naam en kan ik het bestand nog steeds afspelen. Is dit bestand dan ook echt 'geconverteerd naar .avi' of lijkt dit maar zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dan is het niet geconverteerd, je zal het toch echt met een programma moeten doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, jou computer herkent het bestand en kijkt niet naar de naam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je geeft dan alleen op wat het zou moeten zijn. De computer opent het bestand dan gwn met een ander toepassing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een beetje afhankelijk van het type bestand waarvan je de extensie veranderd.
Niet alle video/geluids bestanden laten zich zo makkelijk omzetten.
Soms zal het werken maar de kans is net zo groot dat het niet werkt en daarbij het bestand beschadigd raakt zodat het zelfs niet meer te herstellen is.

AVI staat voor AudioVideoInterleave. Dat is een door Microsoft ontwikkeld video weergavesysteem dat het mogelijk maakte om relatief 'zware' videobestanden op de computers uit de jaren '90 met hun toen zeer beperkte geheugen en HD capaciteit toch te kunnen afspelen. Video's konden toen op postzegelformaat op de monitor weergegeven worden.
Apple had al vroeg een beter videosysteem ontwikkeld dat op MPEG-1 gebaseerd was.
Het Apple videosysteem heet QuickTime en werkt nog steeds met de MPEG standaard wat ook op DVD's wordt gebruikt.

Windows Mediaplayer is in hoofdzaak nog steeds geënt op het AVI systeem maar kan inmiddels ook allerlei andere formaten afspelen waaronder MPEG-4. Daarvoor zijn Codec packs ontwikkeld die het mogelijk maken om diverse video/audio formaten af te kunnen spelen.

Het beste is dan toch om videobestanden eerst te kopiëren en dan de kopie te renderen (converteren) naar het gewenste formaat met een converteringsprogramma.
Dat dit omslachtig is en veel tijd kost is waar. Maar dan heb je tenminste wel de grootste kans dat je video ook in het geconverteerde formaat gewoon af te spelen is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding