Is Internet Explorer 8 wel veilig?

Ik was bij een ouder iemand die nog Windows XP heeft. Omdat dit besturingssysteem nog wel even ondersteund wordt zie ik hier geen probleem in.
Echter, tot mijn verbazing gebruikte ze als browser de oude Internet Explorer 8 en is deze browser in Windows XP niet te updaten naar Internet Explorer 9.
Ik ben er altijd voor zoveel mogelijk de nieuwste software te gebruiken die beschikbaar is vanwege de veiligheid, maar dat kan dus niet in dit geval. Ik vraag mijn dan ook af of Internet Explorer 8 nog wel veilig genoeg is, nu is IE 10 zelfs al uit en komt begin 2013 beschikbaar voor windows 7 en vista sp2.
Ik heb voor haar Google Chrome geïnstalleerd omdat deze browser moderne sites wel goed weergeeft en in ieder geval helemaal automatisch up-to-date wordt gehouden, maar ze gebruikt liever de oude vertrouwde Internet Explorer. Ze doet aan internetbankieren en dat lijkt mij link op een oude browser. Is IE8 wel veilig genoeg hiervoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Wat je het beste kan doen is gewoon Firefox installeren, en daar een skin overheen gooien die op IE lijkt. Verder kun je het icoontje veranderen. Dit deed ik vroeger altijd bij mensen die IE gewend waren en liever niets anders deden. Aangezien bijna alle websites de Mozilla-browsers goed ondersteunen, misschien wel beter dan de nieuwere IE's, is dat een veilige oplossing (vroeger had je wel eens een paar spellen e.d. die minder goed werkten).

Of de support van MS voor IE8 nog door gaat, is eigenlijk niet eens de enige vraag je je moet stellen. Andere sites stoppen die ondersteuning op een gegeven moment, waardoor die op een gegeven moment sowieso niet goed meer werken. Een goed voorbeeld daarvan is Google die het voor Google Apps (en wellicht andere diensten) niet meer ondersteunt.

Overigens is Windows Defender een best goede anti-Malware-oplossing. Deze is gratis voor Windows XP. De ondersteuning voor WinXP loopt door tot April 2014, en dat zal dus ook wel gelden voor Defender. Dus echt onveilig is het standaardpakket van Windows XP (inclusief IE8) niet wanneer de desbetreffende persoon geen rare dingen doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zolang IE8 nog ondersteund wordt door Microsoft en ook de banken dit nog goedkeuren is er niets aan de hand.
Belangrijk hierbij is een goede virusscanner met realtime- en internetbeveiliging, want de grootste boosdoener op de pc is de gebruiker zelf.
Kwaadwillende op het internet worden steeds vindingrijker in het ontfutselen van informatie die we verzenden over het internet. Waren het vroeger de zogenaamde wormen en Trojan-horses die het internet bankieren onveilig maakte, tegenwoordig worden processen in onze Pc gemanipuleerd en/of overgenomen door kwaadwillende op afstand. Het eenvoudig verwijderen van zulk soort ellende wordt voor Anti-Virus programma’s steeds moeilijker. We kunnen ons dan ook afvragen of we ons nog veilig kunnen voelen op het internet tijdens het internet bankieren.

Zie de 2e link voor meer informatie dat laatste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In princiepen zou dit nog wel veilig moeten zijn, maar als je een virus download, maakt het niet uit welke browser je gebruikt.
Als je een goede virusscanner hebt, heb je helemaal geen last van dit al.
Wil je zeker zijn van een goede browser, neem dan zoiets als Firefox.
Deze wordt nog wel volledig ondersteund, en is naar mijn smaak fijner in gebruik.
Omdat Firefox freeware is, heb je meer kans dat updates blijven komen en dat je dus veilig kunt blijven werken.
Maar houdt altijd in je achterhoofd, voorkomen is beter dan genezen.
BEZOEK DUS GEEN DUBIEUZE SITES, want dat is gewoon vragen om moeilijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe veilig IE8 precies is durf ik niet te zeggen. Dat andere browsers veiliger zijn, staat zo goed als vast. Banken e.d. moeten IE8 wel ondersteunen; het is lang de meest gebruikte webbrowser geweest. Ik zou IE9 of 10 aanraden, of beter nog, Chrome of Firefox.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let er bij Chrome wel op dat niet alle bankprogramma's vlekkeloos werken. Er bestaat voor bijvoorbeeld de reader van ABN-Amro een update (zie hun website), maar dan nog loopt de boel vaak vast tijdens gebruik. Ondanks het feit dat ik fervent gebruiker van Chrome ben, gebruik ik daarom bij internetbankieren nog altijd IE (in mijn geval versie 10).
Laat haar in ieder geval altijd goed opletten of zij wel een veilige verbinding via https heeft (i.p.v. http of www.); dit is te zien in de adresbalk, vaak ook nog met een "slotje" of een groen kleur bij "https".