Waarom heeft Apple Flash geweerd van de succesvolle IPAD? Steve Jobs was uitgesproken negatief over Flash!

En wat is de reactie van Adobe geweest op deze kritiek van Apple?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Apple heeft Flash geweerd om meerdere redenen:

1. Veiligheid: Jobs haalde o.a. het onderzoek van Symantec aan, waaruit bleek dat Flash te boek staat als een van de slechts beveiligde softwareproducten. Veel Macs crashen door het gebruik van Flash en Jobs wilde de betrouwbaarheid en de beveiliging van de iPhone, iPod en iPhone niet verminderen door het toevoegen van Flash.
2. Performance/batterijgebruik: Flashwebsites vereisen een "oudere" decoder dan die in veel mobiele devices zit, welke veel van een apparaat vraagt. Hierdoor zou er een softwarematige aanpassing nodig zijn waardoor het batterijverbruik zou verdubbelen.
3. Openheid van internet: Jobs vond dat het "gesloten" Flash systeem geen recht deed aan "open internet". Apple wil open webstandaarden zoals HTML5, CSS en JavaScript.
4. Gebrek aan "touch": Omdat Flash oorspronkelijk is bedoeld voor PC's met gebruik van een muis en het feit dat de Apple devices allemaal met "touch" werken vond Steve Jobs het onzin dat alle Flash Websites omgebouwd zouden moeten worden, want ook al zou Flash op een Apple device gekund hebben, dan zouden alle Flash Websites (door het gebrek aan "touch") niet werken... Dus dan maar liever de standaarden zoals hierboven beschreven.

Adobe heeft zich op alle fronten geweerd, onder andere door te stellen dat Apple "mobile" gebruikers dan 75% van de op internet aangeboden filmpjes niet konden zien, maar Jobs pareerde dat door te zeggen dat vrijwel alles ook in H.264 formaat wordt aangeboden. Dit geldt bijvoorbeeld voor alles op YouTube, goed voor 40% van alle filmpjes op internet.

Adobe is trouwens ook gestopt met Flash voor Android, dus Flash zal wel een stille dood gaan sterven.......