Hoe kan ik alleen getallen laten optellen in excel, terwijl er ook tekst in dezelfde kolom staat?

Ik heb in excel veel cellen met zowel getallen als tekst:

Bijvoorbeeld van een cel: ABC (123123), DEF (456456)

Nu wil ik in een andere cel "123123" en "456456" optellen.
Hopelijk kan iemand mij helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
12.2K

Antwoorden (3)

helaas is dit niet mogelijk. je zal een kolom moeten invoegen en dan de tekst apart van de cijfers moeten zetten. door de tekst naar recht uit te vullen en de cijfers naar links loop het toch nog mooi door.

Toegevoegd na 8 minuten:
als je lijst nu erg lang is heb je hier een voorbeeld om het te splitsen. het voorbeeld gaat om voor en achternamen. maar werkt ook met tekst en cijfers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Monaliza; bedankt voor je antwoord. Weet je zeker dat het niet kan? Misschien dan met een voorwaarde?
Ervanuitgaande dat alle cellen zijn gevuld op de volgende wijze:"tekst (getal)"
kun je de getallen wel optellen.bv:
A1= Hallo (12345)
B1= Hoi (3244)

Dan kun je met deze formule bv in C1 de getallen optellen:
=(MID(A1;FIND("(";A1;1)+1;LEN(A1)-FIND("(";A1;1)-1)+MID(B1;FIND("(";B1;1)+1;LEN(B1)-FIND("(";B1;1)-1))

Enige voorwaarde hier is dus dat alle cellen die opgeteld moeten worden er uit moeten zien als:"tekst (getal)"

Toegevoegd na 12 minuten:
Bestaat elke Cel uit "3letters (6cijfers), 3letters (6cijfers)" dan kan het op de volgende manier:
vb A1="abc (121212), def (343434)"

in C1 rekenen we de som uit met: "=MID(A1;6;6)+MID(A1;20;6)"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik ben bezig voor mijn profielwerkstuk (omrekenen van kiesdistricten). Ik heb een kolom gebruikt om aan te geven welke gemeenten er in een kiesdistrict zetten en een andere voor de totale optelling van het aantal kiesgerechtigden in het district. Bijv;
A1: "Gemeenten: Twenterand (15000) + Almelo (20000).
B1: "=optelling van Twenterand en Almelo". Misschien kun je je formule hierop aanpassen? Er staan dus meerdere getallen in één kolom en deze moeten samenkomen in de kolom ernaast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, je toevoeging heeft mij niet geholpen. De cel bestaat steeds uit: "naam van de gemeente (aantal kiesgerechtigden) + "2de gemeente (aantal kiesgerechtigden)". Je kan dus niet zeggen dat de gemeente uit 3 letters bestaat (was dit maar zo) en het aantal stemgerechtigden uit 6 cijfers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat werkt alleen als je deze als matrix formule invoert. Dwz met CTRL + SHIFT + ENTER bovendien hebben alle plaatsnamen verschillende aantal letters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer deze eens.. formule is opgebouwd met Cel A14:
=(MID(A14;FIND("(";A14;1)+1;FIND(")";A14;1)-(FIND("(";A14;1)+1))+MID(A14;FIND("(";A14;(FIND(",";A14;1)))+1;LEN(A14)-FIND("(";A14;(FIND(",";A14;1)))-1))
Ik neem even aan dat je een kolom hebt met een mengsel van cyfers en letters (en andere tekens). Vervolgens dat je het getal eruit wilt hebben gevormd door het eerstvoorkomende cijfer gevolgd door alles wat erna komt zolang dit een getal blijft vormen. Dus 'ABC3168pQ' geeft 3168 en 'fs (0.52 j61' geeft 0.52.
Dit gaat als volgt druk op Alt-F11, je krijgt een nieuw venster. Klik met je rechter muisknop in het vakje linksboven onder VBAProject en kies insert > Module
Kopieer in het rechter vak onder (General) de volgende tekst:

'---------------------------------------------------------------------
Function GetNumber(ByVal Target As Range) As Double
Dim sInhoud$, i%
sInhoud = Target.Value
For i = 1 To Len(sInhoud)
If InStr(1, "0123456789", Mid(sInhoud, i, 1)) Then
Exit For
End If
Next
If i > Len(sInhoud) Then
GetNumber = 0
Else
GetNumber = Val(Mid(sInhoud, i))
End If
End Function
'----------------------------------------------------------------------

Dit venster kun je nu sluiten(hoeft niet). Ga terug naar het spreadsheet. Veronderstel dat je gegevens in kolom A staan vanaf rij 1 en de som in kolom B moet komen.
Vul dan in B1 in '=GetNumber(A1)' zonder de aanhalingstekens en in B2 '=B1+GetNumber(A2)'
Naar behoefte de A en B aanpassen en ook de 1 en de 2. De som (hier dus B2) kopieren en plakken in de rest van de kolom, voor zover als gesommeerd moet worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.