waarom is er geen alt-combinatietoets om de kleine e te typen in Word?

er is wel een alt-combinatietoets om kleine a te typen, alt166 dan krijg je ª . Dit zou ook wel handig zijn om de kleine e te typen in bijv. 3e, 4e, (derde, vierde) enz.
Bestaat er een andere combinatie hiervoor misschien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
33.8K

Het beste antwoord

Je kunt Word dit automatisch laten doen. Dus als jij 1e intypt, dat Word die e automatisch omhoog zet en wat kleiner maakt.

Je kunt het ook gewoon met de toetsen doen - al is het niet met een alt-combinatie. Wat je doet is:
1.  Type (bijvoorbeeld) 1e.
2.  Nadat je de e hebt getypt, druk je de shift in en druk je
     één keer op pijltje naar links. De e is nu geselecteerd.
3.  Druk op Control-Shift-=. De e gaat nu omhoog en wordt
     kleiner.
4.  Druk op pijltje naar rechts en nogmaals op
     Control-Shift-= om verder te gaan met typen.

Het kan dus - maar of dit is wat je zoekt?

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie oplossing! Werkt met alle letters. (nog handiger), bijv: tot de macht n, zoveel graden o.

Andere antwoorden (3)

De reden dat je niet op dezelfde manier een superscript e kan maken is omdat in de extended ASCII tabel geen superscript e maar wel superscript a en o voorkomen (dat zijn de feminine en masculine ordinal indicators). Dus alt166 geeft ASCII code 166 en dat is die superscript a, doe je alt167 dan krijg je de superscript o.

Toegevoegd na 1 dag:
N.a.v. de aanwijzingen van Cryofiel: ik heb net ontdekt dat je die short cut ook kunt gebruiken zonder eerst de e te typen en te selecteren. Dus je tikt eerst de 1, dan druk je op Control-Shift-= (cursor gaat omhoog), dan tik je de e, en dan druk je weer op Control-Shift-= om verder te typen.

Het automatisch veranderen van 1e met AutoFormat werkt alleen in de Nederlandse versie van Word, bij de Engelse versie werkt dat voor 1st, 2nd, 3rd, 4th etcetera.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de reden dat het niet kan is: omdat het niet kan. Nuttig...
gvrox
11 jaar geleden
De gestelde vraag is "Waarom is er geen..." , niet "Hoe kan ik ..." Bovendien is wat ik aangeef niet zo'n cirkelredenering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt er toch sterk op: "een superscript e kan maken is omdat in de extended ASCII tabel geen superscript e voorkomt".
Het kan niet, omdat het niet voorkomt.
Het is inderdaad wel een letterlijk antwoord op de vraag (ook geen min gegeven), maar je hebt er niks aan als mogelijke oplossing.
gvrox
11 jaar geleden
Nee, ik zeg dat je niet op *dezelfde manier* een superscript e kan maken. Inderdaad heb je er niets aan als mogelijke oplossing (maar die gaf cryofiel al).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga naar de menubalk en klik op Extra – autocorrectie – auto opmaak daar het 4e vakje aanvinken.
Als dit voldoet is je vraag beantwoord anders maak je een macro. Als je dat niet kunt vraag me dan maar.
Ga naar de menubalk en klik op Extra – autocorrectie – auto opmaak daar het 4e vakje aanvinken.
Als dit voldoet is je vraag beantwoord anders maak je een macro. Als je dat niet kunt vraag me dan maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi gast, misschien eens alt101 proberen. Geeft je meteen een kleine a. Via google eens kijken bij "alt+lijst" of "alt + code" en je krijgt een hoopje sites met lijsten waar je ze zo kunt afhalen.
Succes,
jefgees

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is wel degelijk een kleine e en geen a, zoals verkeerdelijk in het begin getypt.