Is er een soort waarschuwingssysteem voor je computer waarop je te zien krijgt of je muziek te hard staat?

Ik heb regelmatig muziek aan maar ik heb het idee dat dit te hard is! Weet iemand software om dat te voorkomen. iets dat een melding aangeeft of een begrenzer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tis niet alleen het volume maar ook de duur....
Antoni
11 jaar geleden
Te hard, waarvoor? Te hard voor de buren, te hard voor de computer of te hard voor een mooie kwaliteit van de muziek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te hard voor me oren. Ik wil niet boven de 80 dB komen
Antoni
11 jaar geleden
Jaren geleden heb ik in de NRC of De Volkskrant een column gelezen waarin werd geschreven over een computerprogramma dat alle gedownloade muziek op eenzelfde volume afspeelde. De schrijver van de column had verschillende liedjes van verschillende sites gedownload en wilde die tijdens een feestje afspelen, zonder steeds naar zijn computer te hoeven lopen om per liedje het volume aan te passen. De schrijver van de column had dit computerprogramma gevonden en was erg blij met zijn vondst. Ik weet helaas niet meer hoe het programma heette. Bedoel je zoiets? Misschien is deze column nog terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zoiets ja ik kan dan namelijk het een beetje instellen op zoveel dB en dan kan het niet harder neem ik aan?
Antoni
11 jaar geleden
Hoe het precies werkte en wat de mogelijkheden waren van het programma, weet ik niet, maar alle liedjes werden op eenzelfde volume afgespeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normalizen heet dat.
Maar nog kun je ze op 120 dB afspelen :)
Een software programma kan niet instellen hoe hard de volume in je hoofdtelefoon (Of speakers) wordt afgespeeld.
Natuurlijk kun je de volume harder of zachter zetten (schuifje) maar is ook weer afhankelijk van de versterker die je er achter hebt hangen. Oplossing? Gezond verstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een dB meter kopen en telkens meten en bijstellen. :) Maar vergeet niet!! 80db voor meer dan 8 uur en je wordt ook doof. (Overigens is dat ook geen "prettig" volume.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet iemand op 1 meter afstand van je en laat deze persoon tegen je praten zonder te roepen. Van zodra je hem niet meer kan verstaan staat de muziek te hard ;-)

Het beste antwoord

Heb een beetje zitten zoeken of ik iets kon vinden maar dat valt nog niet mee. Maar ik heb uiteindelijk wel dit tooltje gevonden.
http://www.trueaudio.com/rta_down.htm

Daar kun je iig mee bijhouden hoeveel dB (SPL) je mic oppikt op verschillende frequenties. Hoe accuraat dit is is natuurlijk wel een beetje de vraag zonder professionele kalibratie maar het zal vast een aardige indicatie zijn (mic en oor afstand tot geluidsbron moet natuurlijk wel gelijk zijn).

Toegevoegd na 6 minuten:
Er zijn trouwens ook SPL apps, misschien wel handig om met zo'n app tijdens je muziek luisteren het volume in de gate te houden.

p.s. Ik vind 80dB eigenlijk wel wat te hard. Bedenk ook dat elke 3dB meer overeen komt met een verdubbeling vh geluid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zet gewoon niet alles op 100% :P
En nee maar misschien kan je zo iets downloaden