Ik heb een fotolijstje waar diverse foto's inpassen met afwijkend formaat (9 x 11cm). Hoe kan ik mijn foto's met software aanpassen zodat deze passen?

Ik heb gekeken bij de hema en de kruitvat, maar daar drukken ze de foto's niet af in het gewenste formaat. En er zit niet echt een fotospeciaalzaak hier in de buurt.

Hoe kan ik de foto's toch op dit formaat laten afdrukken, d.m.v. fotobewerking?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.2K

Het beste antwoord

Fotobewerking kan met een willekeurig programma.

In jouw geval heb je twee mogelijkheden. Je zou bij één van de standaard afdrukdiensten (je noemt al de Hema en het Kruitvat, maar er zijn er meer) je foto op een *groter* formaat kunnen afdrukken, bijvoorbeeld 10x15, en dan het resultaat zelf kunnen bijknippen. Met een fotobewerkingsprogramma kun je bijvoorbeeld een witte rand rond je foto maken zodat het plaatje in totaal 10x15 wordt, waarvan jouw foto (dus zonder de witte rand) 9x11 in beslag neemt.

Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van een dienst die wel alternatieve afmetingen kunnen afdrukken. Profotonet is hier een goed voorbeeld van.

Toegevoegd na 2 minuten:

Een goed, eenvoudig en gratis programma om foto's te bewerken is IrfanView. Ook Paint.NET en Picasa zijn goede mogelijkheden. Zie de Bronnen hieronder.

Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan op http://pixlr.com/editor/ je foto's op het juiste formaat snijden met behulp van de cropfunctie. Je moet wel stuk voor stuk de foto's aanpassen.

Bij de cropfunctie kan je bovenin de verhoudingen kiezen, stel hier dan 9x11 in en zeg dat je deze verhoudingen vast wil zetten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google "online pic edit" of "online cropping photo's/pics" en honderde site's die hieraan voldoen zullen je kunnen helpen!