Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is verschil tussen lightroom 3.6 en 4.0 ?

Fotobewerkingsoftware. Oke versie is verschil, maar merk je verschil daarin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
869

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens de site van Adobe en volgens vele onafhankelijke fotografiesites zijn er drie belangrijke verschillen:

1.  Een nieuwe proces-versie.
2.  Nieuwe schuifjes om belichting, contrast, zwartniveau, witniveau en dergelijke in te stellen.
3.  Snellere werking.

Mijn ervaring (ik ben overgestapt van 3.6 naar 4.1) is dat 1 en 2 echt merkbaar zijn, dat vooral 2 een verbetering is, dat 1 ook een verbetering is maar niet zo heel schokkend, en dat ik van 3 bijna niets merk.
 

Toegevoegd na 11 minuten:
 
Toelichting:

1.  Proces-versie
De proces-versie is de manier waarop Lightroom de informatie van raw-foto's interpreteert. Zeg maar de manier waarop de ruwe, onverwerkte informatie uit het raw-bestand wordt omgezet in een plaatje. Die omzetting bepaalt hoe de kleuren en helderheden uiteindelijk worden. Hoe beter die omzetting is, hoe meer informatie (kleine kleurnuances, kleine helderheidsverschillen) er vanuit de ruwe gegevens in de uiteindelijke foto terecht zullen komen, en hoe minder nabewerking je hoeft te doen. Mijn ervaring is dat de nieuwe proces-versie een tikje beter is dan de vorige.

2.  Schuifjes
Als je een foto gaat bewerken, zie je rechts schuifjes. In mijn engelstalige versie heetten die vroeger (proces-versie 2010) Exposure, Recovery, Fill light, Blacks, Brightness, Contrast. Ze hebben allemaal een bepaalde instelling als je begint.
Nu, met proces-versie 2012, heten diezelfde schuifjes Exposure, Contrast, Highlights, Shadows, Whites, Blacks. Als je begint staan ze nu allemaal in het midden, op nul. De functie is net een tikje anders dan vroeger, maar dat went snel.
Ik vind de nieuwe schuifjes een verbetering. Je kunt makkelijker voor elkaar krijgen wat je wilt.

3.  Snelheid
Veel gebruikers vonden 3.6 te traag. Dat schijnt nu verbeterd te zijn. Zelf merk ik daar echter weinig van.
 

Toegevoegd na 12 minuten:
 
Oh ja, nog een nieuwtje in 4.x: als je met de Tone Curve werkt, kun je nu aparte Tone Curves instellen voor elk van de drie basiskleuren.

Ook zijn de kwasten en de graduated filters wat uitgebreid, je kunt er nu wat meer instellingen mee aanpassen dan in 3.6.
 

Toegevoegd na 18 minuten:
 
Oh ja, Lightroom kan nu ook GPS-coördinaten uit je foto's lezen, of je kunt ze handmatig toevoegen. Daarna kun je op een kaart zien waar je foto's hebt gemaakt, of via de kaart zoeken naar foto's die je op een bepaalde plek hebt gemaakt.

Nog een extra: Lightroom kan nu ook video's aan.
 
(Lees meer...)
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn er nog meer gereedschap erbij gekomen bij rechts? Die schuiflijnen? OF is dat hetzelfde gebleven als 3.6 ?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding