Wat betekent "DNS kan IP adres niet oplossen"?

Als ik internet wil met mijn laptop via de 3G stick, krijg ik deze melding. Nochtans maakt de stick verbinding met het netwerk, want mijn dagtegoed van 2.50€ wordt afgetrokken.
Ik heb al de drivers verwijderd en opnieuw ingesteld.
Hoe krijg ik dat goed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.1K

Antwoorden (1)

Een DNS (Domain Name Service) server is een server waarmee je verbinding maakt op het moment dat je naar een URL gaat. Bijvoorbeeld goeievraag.nl. "goeievraag.nl" is maar een naampje, maar om te verbinden naar de goeievraag-server en de site te zien moet je browser verbinding maken met een of ander IP-adres. De DNS-server vertaalt jouw aanvraag naar "www.goeievraag.nl" naar het juiste IP-adres, en geeft dat IP-adres terug, zodat jouw computer vervolgens bij dat IP-adres de site ophaalt en aan jou toont.

Wat er bij jou aan de hand is is dat die DNS server niet of verkeerd reageert, of dat de DNS server de gebruikte URL niet kan vertalen in een IP-adres. Waarschijnlijk het eerste. Dit kan komen door een probleem op de gebruikte DNS server of door verkeerde netwerkinstellingen op je computer. Hoe je dat precies moet fixen hangt van een aantal zaken af:

1) welke provider probeer je mee te verbinden via de 3G stick?
2) welke versie van welk besturingssysteem gebruik je (Windows? MacOS? Linux? etc.)

Als je Windows 7 hebt kun je eens het volgende proberen:
- configuratiescherm -> Netwerk -> (linksboven) Adapterinstellingen
-- Daar zie je dan je netwerkverbindingen, waar je 3G verbinding dan bij zou moeten staan
--- Rechtsklik erop en ga naar eigenschappen
---- Zoek dan in het tabje 'netwerk' de regel(s) met "Internet Protocol Versie ", selecteer ze en klik op Eigenschappen.
----- zet alles op 'Automatisch' en klik een paar keer op OK (en 'ja, weet ik zeker' en wat dies meer zij)
----- verbreek de verbinding en maak opnieuw verbinding

Als de boel niet op 'automatisch' stond dan heb je goede kans dat het nu gaat werken. Zo niet, of als alles al automatisch stond, neem je contact op met de technische ondersteuning van de provider. Of je post hier wat meer gegevens - wellicht kan iemand je dan nog verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb XP SP2. Het heeft altijd goed gewerkt.
De provider is Proximus en de helpdesk weet het ook niet. Zij zijn boos dat ik geen stick van hun gebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De SIM kaart was kapot. Een nieuwe kaart loste het op.