Waarom rekent Excel een doorgetrokken formule niet door?

Normaal gesproken kun je een formule doortrekken. Dus als je bijvoorbeeld in C3 de formule =A3+B3 hebt, kun je die naar beneden doortrekken en berekent hij steeds de respectievelijke A+B.

Nu heb ik dit in een overzicht gedaan, maar als ik hem doortrek, toont hij in elke rij dezelfde waarde als in de bovenste. Pas als ik in een cel ga staan, het invoerveld activeer en enter doe, krijg ik de juiste waarde berekend.

Het overzicht is ruwweg 6500 rijen en komt regelmatig terug, dus de handmatige werkwijze is niet echt werkbaar.

Hoe komt het dat excel hier niet doorrekent en hoe corrigeer ik dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
53.4K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk moet je even instellen dat je wil dat Excel automatisch deze waarden berekend. Nu staat hij waarschijnlijk op handmatig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is niet het geval...
Het kan zijn dat of:
In je formule A1+B1 staan $-tekens, dus $A$1+$B$1 (of alleen een $ bij de letter of het cijfer). Het $-teken zet een deel van de formule vast, bijvoorbeeld de A. Dat betekent dat hij altijd de A blijft houden in de formule, ook als je horizontaal gaat doorvoeren.

Een andere mogelijkheid is dat op een of andere manier het automatisch berekenen uitgeschakeld is. Ik weet niet welke versie je gebruikt, dus ik kan zo niet zeggen waar hij zit. Als je in de versie met het lint zit, dan zit het bij het tabje formules en dan berekeningen ->berekeningsopties.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ivm de eerste mogelijkheid: Even het $-teken verwijderen en opnieuw doortrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is het niet.
Soms raakt Excel wel eens de weg kwijt.

Vanaf versie 2002 kan je een volledige herberekening inclusief het opnieuw opbouwen van de "dependency tree"
forceren door de toetscombinatie.

CTRL+ALT+SHIFT+F9

Dit wil wel eens helpen.