hoe komt het dat RAM geheugen van bijv. DELL met weinig capaciteit evengoed is als RAM geheugen van een goedkoper merk met meer capaciteit

ik had een keer een programma geiinstaleerd en daar moest ik 1.5 gigabyte RAM geheugen voor hebben. nou heb ik zelf maar 1 gigabyte, dus het ging kantje boord.
nou heb ik dat zelfde programma op een duurdere DELL comuter geiinstalleerd met evenveel RAM geheugen en evenveel GHZ enz. bij deze DELL ging het stukken en stukken beter. is dat nou omdat het waarschijnlijk van een duurder merk is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Als een programma meer RAM gebruikt dan voorhanden is, dan wordt de harde schijf gebruikt als 'RAM'. Bij de ene PC is die schijf veel sneller dan bij de andere.
Ook kan 't zijn dat op die eerste PC 't geheugengebruik van de overige processen in totaal veel meer geheugen innemen dan op die tweede PC. Dan loopt 't geheugen veel sneller vol en wordt de langzame harde schijf gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien had diegene een beter antwoord in gedachten.

Andere antwoorden (4)

Dat heeft niet van doen met de kwaliteit van het geheugen. Maar zo goed als zeker met de snelheid van de duurderde Dell. Allerlei factoren spelen dan mee. Niet alleen is het geheugen sneller (dat moederbord kan met sneller geheugen omgaan) maar de CPU, harddisk (belangrijk, wordt ook gebruikt als 'geheugen') en zelfs de videokaart spelen daarin mee.
AWM
14 jaar geleden
Dat hoeft niet zo te zijn, er is een virtueel geheugen, als je dat omhoog draait dan kun je elke toepassing draaien... en zoveel je wil, maar dan wordt alles wel heel langzaam omdat er geheugen geswapt moet worden...

En het hangt ook af van de andere applicaties, die ernaast werken, misschien is het min of meer toeval omdat je toen bij die andere pc de combinatie van vitueel geheugen en memory gebruikt door alle berbruikers samen tot een onmogelijkheid leidde...

Bij de Dell kan het nu voordelig zijn in het virtuele geheugen, en daardoor beter kunnen omgaan met dat programma...

Ik kan me niet voorstellen dat de kwaliteit de oorzaak is van dit probleem, want er is geen enkel verschil in voorwaarden anders dan kwaliteit die dit oproept...

Ik denk dat het er niets mee van doen heeft of dat er andere zaken spelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het ligt waarschijnlijk aan wat voor soort RAM je hebt. Het ligt dus aan de geheugensnelheid. Daar zit heel wat verschil in.

Je hebt duurder geheugen met bijvoorbeeld 1375 MHz ( PC3-11000 )

En heel goedkoop geheugen met bijvoorbeeld 266 MHz ( PC2100 )

Daarnaast heb je ook nog DDR2 en DDR3 geheugen.

Toegevoegd op 19-06-2009 12:06:36
Zoals hierboven al vermeld, het heeft natuurlijk ook met de snelheid van je CPU en Moederbord te maken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou meerdere oorzaken kunnen hebben. Bijvoorbeeld een betere snellere CPU, sneller RAM geheugen etc etc. Ik denk gezien je uitleg het volgende;

Je zou het RAM geheugen kunnen zien als een kleine harddisk waar de inhoud constant van wisselt terwijl je met de computer aan het werk bent. RAM is alleen véél sneller dan een harddisk. Programma-onderdelen die in het geheugen staan zijn daardoor veel sneller op te roepen dan vanaf de harddisk.

In je voorbeeld heb je te weinig geheugen( 1 GB aanwezig en 1,5 benodigd), de computer gaat dan de hardeschijfruimte gebruiken als aanvulling. De Hardeschijf in de duurdere Dell is waarschijnlijk sneller en heeft wellicht meer ruimte over en beter gepetitioneerd.

Toegevoegd op 19-06-2009 12:59:31
gepetitioneerd is een typo, moet zijn gepartitioneerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! Denk dat mijn typo wellicht een min duimpje opleverde...