hallo mensen, ik had een vraag over de nix terminal. ik wil mijn ip adres gegevens zien, net zoals je dat doet in windows ipconfig.

hoe gaat dat in een nix terminal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Ha, die clinovice.....
Ik weet niet welke shell je gebruikt, maar om je ip configuratie te tonen maak je meestal gebruik van het ifconfig commando.
Als je ifconfig zonder opties intikt krijg je een overzicht van al je netwerk interfaces met info over ip adressen, subnetten enz...
Dit is misschien wat onoverzichtelijk. Je kunt het overzichtelijk maken door de output van ifconfig door een pipe te sturen (het | staafje op je toetsenbord) en met behulp van grep de informatie weer te geven die voor jou belangrijk is.
Stel, bij mij is de interface eth0 de interface waar ik altijd met het netwerk verbonden ben;
Ik wil alleen informatie over die interface.
Ik tik nu in:

ifconfig eth0 | grep inet

Als je een Mac hebt dan bestaat de interface eth0 of eth1 niet.
Dan wordt het:

ifconfig en0 | grep inet

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een orginele groet.. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks. ik wil je nog wat vragen als je het niet erg vint.
weet jij wat boeken voor beginners om de terminal te leren? stuur een persoonlijk bericht, ik zou het erg op prijst stellen