Hoe kan je de laptop helemaal leeg maken?

Mijn laptop (netbook) is al heel lang zeer langzaam. Hoe moet ik hem helemaal leeg maken?

Toegevoegd na 21 seconden:
Zonder CD.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
2.7K

Antwoorden (4)

Doe je windows installatie schijf in je laptop om vervolgens het besturringssysteem (windows 7, xp of vista) erop te zetten. Hierdoor zal ALLES verwijdert worden en alleen het systeem zelf behouden worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
capthavoc
11 jaar geleden
ook geen cdrom speler denk ik ?
netbook zonder cdrom speler toch ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
recovercy cd maken, en daarna oppnieuw installeren?
jouw vraag impliceert 2 zaken: 1 je laptop is traag en 2 hoe kan ik de handel leeghalen en dat ook nog zonder in het bezit te zijn va zijn er veel te weinig gegevens bekend de oorspronkelijke cd. Bovendien, als jouw gedachtengang probeer te volgen denk je dat je laptop traag is door dat hij "te vol"is of er software combinaties op staan die het ding traag maken.
De grote vraag is natuurlijk of deze redenatie klopt. Voor een realistisch antwoord zijn er veel te weinig gegevens bekend. b.v. waar en wanneer is ie langzaam, en wat bedoel je met langzaam, wat is leeftijd van de laptop, welk besturingsssteem, hoeveel intern geheugen, hoe is de handel geconfigureerd, heb je een of meerdere partities, wat is het gebruik van het ding, veel downloaden, selectief downloaden etc. Hoe is het onderhoud van de computer. Opschonen?, defragmenteren? ooit gebeurd? HEb je b.v. de Temp map als een leeg gemaakt, hoeveel programma's start het ding onder water automatisch op? Aangezien hierin allemaal oorzaken kunnen liggen voor de traagheid zul je begrijpen dat op jouw vraag geen eenduidig antwoord te geven is. Breng hem naar een computershop en laat hem daar controleren. Kost een paar euro maar dan loopt ie weer naar behoren. Oh ja en zonder bron of recovery dvd od cd denk ik dat het voor jezelf onbegonnen werk wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt verschillende dingen doen, variërend van voorzichtige maatregelen tot het zwaarste. Kijk maar wat daarin het beste voor je past.

1. Als je zeer veel werkbestanden (zoals .doc .xls .pdf .txt etc) hebt, schaf een externe harde schijf aan en verplaats die bestanden ernaar toe.

2. Leeg je prullenbak, en hou temp/tmp-mappen schoon. Een zeer goed hulpmiddel is ccleaner (zie link onder).

3. Als je windows hebt: maak je register schoon, eveneens met ccleaner.

4. Defragmenteer de schijf/schijven van je laptop.

5. Als je geen garantie meer hebt: laat je laptop schoonblazen. Heb ik ook pas gedaan bij mijn laptop van 6 jaar. Je kunt dit ook zelf, als je handig bent. Hanteer dan de stofzuiger, maar alles met beleid.

6. Schaf extra geheugen aan.

7. Als dit alles niet werkt, dan zul je toch je pc moeten formatteren en her-installeren. Als je die naar een goede pc-winkel brengt weten zij wel raad met het ontbreken van je cdrom.

Kijk maar hoe ver je komt en wat werkt, en wat niet. Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
Over punt 5: uitgangspunt is wel dat je je laptop moet openmaken, dat was ik vergeten. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi,

Als je pc heel sloom is kan je verschillende dingen doen.

- Schijfdefragmentatie

Met schijf defragmentatie worden gefragmenteerde bestanden opnieuw op de vaste schijf samengevoegd om schijfprestaties te verbeteren.
(Nooit gedaan? Doe dit dan in de later uurtjes omdat het heel lang kan duren)

- Schijfopruiming

Hier mee ruim je 'rotzooi' op je pc op. Ook kan je schaduwkopieën verwijderen

- Ccleaner

Ik raad zeker deze programma aan! Hier mee verwijder (schoonmaak) je internet geschiedenis, cookies, autoaanvallen, .... en veel meer!

Ook kan je met Ccleaner registerbestanden verwijderen.
Vaak laten programma's die verwijderd zijn registerbestanden achter
(Ik raad wel aan om daarvoor een back-up te maken)

Ook heb je veel andere mogelijkheden

- Programma's verwijderen

Ik zal zeker programma's verwijderen die je niet gebruikt (games?) als je het niet wilt verwijderen kan je altijd tijdelijk uitschakelen.

- Virusscanner

Het is natuurlijk verstandig om een virusscanner te hebben. Schadelijke software (malware) maken je computer (heel) erg sloom.

- Update

Update je computer/software. Hierin wordt je beter beschermd en je pc werkt vaak nog sneller!