Ik heb opeens sinds gisteravond +300 mails met een delivery fail notice, hoe kan dit?

Alle mails heb ik binnengekregen vanochtend om 10:35. Ik ken de adressen niet waarnaar is verzonden en dit staat telkens onderaan: Dit e-mailbericht is bij het testen van de instellingen voor uw account automatisch vanuit Microsoft Office Outlook verzonden.

In de mails staan allemaal dingen zoals dit:
-OA-Helo-Verify: passed
X-OA-Authenticated: no
X-OA-Whitelist: no
X-OA-Received-SPF: Unexpected error
X-OA-Header-Sender: Unknown user
X-OA-Spam-Score: -12
X-OA-Spam-Report: This mail is Scanned

Wat moet ik nu doen? Ik heb niet iets gedownload de afgelopen week, maar ik laat sowieso een scan lopen nu.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat trouwens opvalt, is dat elk mailadres met een J begint.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ik ook in elke delivery fail mail tegenkom, is dit: for m47@mailing.outletdagknaller.nl; Wed, 27 Jun 2012 08:13:57 +0200

Ik sta op dat mailadres wel ingeschreven voor hun nieuwsbrief, maar geen idee waarom dat er steeds tussen staat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom gebeurt dat nou nooit bij mijn punten op GV :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha ja, dat zou veel beter zijn :P

Het beste antwoord

Die nieuwsbrief heeft 1 van hun systemen zo ingesteld (gehad) dat elke mail naar een bepaald adres naar u allen werd doorgestuurd.

Het lijkt er op dat ons bedrijf daar indirect mede verantwoordelijk voor was. Dit is het antwoord wat wij hebben gestuurd naar de mensen die direct met ons contact hadden gezocht:

Beste,

Onze excuses voor het ongemak.

Het lijkt er op dat de nieuwsbrief waarvoor u bent ingeschreven van outletdagknaller.nl en/of hun provider oa-systems.nl hun systeem raar heeft geconfigureerd.

Hierdoor werd elke mail die gestuurd werd naar m47@mailing.outletdagknaller.nl en/of bounces@oa-systems.nl naar u gestuurd (en zo te zien alle andere mensen waarvan de naam met een J begon), aangezien deze ook naar een bij ons niet meer werkende medewerker werd gestuurd stuurde ons systeem een mail naar hun dat deze niet bereikbaar was, welke vervolgens naar u allen werd doorgestuurd (en ook weer naar onze medewerker, welke weer een nieuw antwoord stuurde, welke weer naar u allen en onze ex-medewerker werd gestuurd, etc.).

Wij hebben outletdagknalles.nl en oa-systems.nl nu geblacklist waardoor u van ons in ieder geval geen indirect overlast meer zou moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Apart dat zoiets kan gebeuren.

Andere antwoorden (2)

Dat lijkt verdacht veel op een virus... Scan je pc eens in de veilige modus met Malwarebytes en Spybot, is mijn advies.
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button
http://www.safer-networking.org/nl/index.html
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga ik gelijk doen! Hopelijk dat er iets uitkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt er meer op dat zijn adres/account is gebruikt voor een spammailling.
Pieter2011
11 jaar geleden
Als je iets vindt (en dat gebeurt vast wel), gooi het dan niet meteen van je computer af, maar verplaats het naar de kluis. Zo kun je het later altijd weer terugzetten als blijkt dat je pc niet meer werkt zoals het hoort ;) Vergeet bij beide programma's niet om eerst de laatste updates binnen te halen. Bij Spybot moet je daarna je pc immuniseren. Daarvoor moet je je browser afsluiten. Succes!
Pieter2011
11 jaar geleden
MrTomaat: kan dat geen gevolg zijn van malware dan? En zo niet, hoe los je dat probleem dan op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De scan van Malwarebytes loopt al drie kwartier en er zijn nog 0 gedetecteerde bestanden gevonden. Ik heb net weer 148 mails verwijderd. Als deze scan is afgelopen, start is Spybot. Het ziet er ook wel naar uit dat mijn mail is gebruikt voor een spammailing voor zover ik er verstand van heb, want ik zie steeds Outlet Dagknaller staan.
Pieter2011
11 jaar geleden
Met het derde antwoord is het raadsel waarschijnlijk opgelost. En je hebt er in elk geval een virusvrije pc aan over gehouden....
Ik vermoed dat jij het slachtoffer bent geworden van een spammer.

Spammers weten inmiddels wel dat hun mails weinig kans maken als ze worden verstuurd vanaf bijvoorbeeld jysghtl@yahoo.com , of een ander automatisch gegenereerd adres.

Om de kans te verhogen dat de ontvanger hun spam-mail opent, vervalsen ze het afzender-adres. In dit geval hebben ze als afzender krekatos@provider.nl gebruikt. Ze hopen dat de ontvangers dat adres vertrouwen, en dus hun bericht zullen openen.

Maar ja, zo'n spammer verstuurt honderdduizenden spams, en sommige van de adressen waar hij zijn spam naartoe verstuurt, bestaan niet meer. Of de mailbox zit vol. Of de mail wordt toch als spam herkend.

In al die gevallen gaat er een foutmelding naar de afzender van de mail.

En dat ben jij... want de spammer heeft het afzender-adres vervalst, en daar krekatos@provider.nl neergezet.

Dat betekent dus meteen dat er helemaal niets is dat jij hieraan kunt doen. Je zult moeten afwachten tot de betreffende spammer een ander onschuldig emailadres gebruikt om zijn identiteit te vervalsen.

Toegevoegd na 3 minuten:

De enige andere mogelijkheid is, dat jouw computer tóch geïnfecteerd is door een virus, en dat dat virus nu (namens de spammer) spam aan het versturen is vanaf jouw computer.

Die kans acht ik klein. Van mijn provider (XS4All) weet ik dat hij ogenblikkelijk zou ingrijpen als "ik" binnen enkele minuten meer dan duizend mails zou versturen. Andere providers zullen dat waarschijnlijk ook doen.

Mocht je twijfelen, dan kun je jouw provider bellen om te vragen of er vanochtend vanaf jouw IP-adres duizenden mails zijn verstuurd. Ik verwacht dat dat niet zo is. Dat betekent dat de duizenden mails vanaf elders zijn verstuurd, en dat jouw adres dus gewoon is gebruikt als vervalst afzender-adres.
Cryofiel