Excel: toetsencombinatie om een getal in een cel de laten toenemen?

Excel: ik heb een cel met daarin het cijfer '10'. Deze wil ik met 1 laten toenemen, dus vul ik daar gewoon '11' in. De volgende keer vul ik hier dan '12' in. Echter, bij hogere getallen kan het zijn dat ik hier weleens een typefoutje o.i.d mee maak. Bestaan er een toetsencombinatie waarmee ik een cel automatisch met 1 of 2 kan laten toenemen?

Bijvoorbeeld: ik druk CRTL + 1 op een cel in, en de cel veranderd van 10 naar 11.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
2.4K

Antwoorden (4)

Het beste neem je een macro op. Maak er een button van, en klaar is Kees! Iedere keer dat je de button indrukt, neemt de waarde dan met 1 toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo een toetsencombinatie is er niet.
Wel kan u een rij getallen laten tellen met bv datums, getallen, woorden, enz. Daartoe kan u een bereik aangeven om daarin bv elke cel te tellen die iets bevat. Lege cellen worden dus niet mee geteld.
De functie daarvoor is =AANTALARG(B78:B100)
Hier staat B78:B100 voor het bereik, dit moet u natuurlijk aanpassen.
Ik denk dat dit uw probleem automatisch kan oplossen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan met een Macro, welke je aan een toetscombinatie kunt koppelen.
De macro kan er als volgt uit zien:

Sub Macro1()
' Macro1 Macro
' Sneltoets: Ctrl+1
ActiveCell.FormulaR1C1 = ActiveCell.FormulaR1C1 + 1
End Sub

Deze macro zal de waarde in de cel die geselecteerd staat met 1 verhogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je, maar ik zou hier in plaats van .FormulaR1C1 eerder .value gebruiken, maar met zo'n macrootje is wel de meest handige manier
Met een trucje kan dat; maar ik raad je dat niet aan.
Je kan namelijk kringverwijzingen (dingen die je normaal niet wilt hebben in een sheet) daarvoor mis/gebruiken.

Dat doe je door:
Ga in het menu naar Extra/Opties
dan naar het tabblad berekenen
Zet daar het vinkje bij iteratie aan
Zet het maximum aantal iteraties op1.

Ga nu naar een werkblad.
Tik in de cel [A1] de waarde 0 en sluit af met enter
Tik nu dan in de cel [A1] de =A1+1 en sluit af met enter

Als je nu op de knop F9 drukt zal elke keer de celwaarde eentje hoger worden, veel plezier daarmee.

Waarschijnlijk is een Macrootje in de praktijk toch handiger,maar het kan dus wel.