op zoek naar een gratis software programmaatje voor het comprimeren van bestanden

Wil bestanden van ongeveer 1 gb comprimeren zodat de pc wat sneller word

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Ik gebruik het gratis programma 7-zip, doeltreffend en gebruiksvriendelijk.
Comprimeren zal uw PC niet vlugger maken, alleen krijgt u meer vrije ruimte.

U kan het gratis programma Ccleaner instaleren om uw PC eens grondig op te kuisen en nadien ook uw register van fouten te ontdoen.
Daarna met "defraggler" uw PC laten defragmenteren, eveneens een gratis download en zeer efficient.
U zal er verstomd van staan hoe snel uw PC is.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn veel compressieprogramma's. Een heel goede is 7-Zip. Dat programma kan namelijk een heleboel verschillende formaten lezen en schrijven, en het is onbeperkt gratis te gebruiken.

Toegevoegd na 22 minuten:

Overigens zal comprimeren de PC *trager* maken zodra je het gecomprimeerde bestand nodig hebt.

Comprimeren helpt alleen bij het sneller maken van je PC wanneer je bestanden comprimeert die je niet vaak nodig hebt. In dat geval wordt je PC sneller doordat je meer ruimte overhoudt op je harde schijf.

Comprimeren versnelt dus de PC op twee voorwaarden:
a)  De PC is nu traag doordat de harde schijf bijna vol is.
b)  Je gebruikt de gecomprimeerde bestanden niet zo vaak.

Cryofiel
11 jaar geleden
Stop dan maar met zoeken. Wat comprimeren zal je pc juist trager maken. Omdat het nu eenmaal sneller gaat om een bestand als 1 geheel te lezen.
Bij comprimeren, zal wellicht een kleiner bestand gelezen worden, maar daarna moet er nog een actie gedaan worden om ermee te kunnen werken, en dat is decomprimeren.

Ook zal je een groter intern geheugen moeten hebben, want het bestand wordt weer groter bij decompressie. Als dit dan weer tijdelijk op de HDD wordt opgeslagen ben je weer meer tijd kwijt. En wordt het dus weer trager.

Bij comprimeren zit er ook een heel groot nadeel. Omdat er in een gecomprimeerd bestand meerdere gewone bestanden zitten, is het gevoeliger voor fouten.
Bij een slechte sector op de harde schrijf, ben je het bestand kwijt. In dit geval vele bestanden die zijn gecomprimeerd tot 1 bestand.

Ik zou dus zeggen, niet doen. Investeer dan liever in een flash HDD. Dan heb je veel snelheidswinst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WinRar of WinZip doen denk ik wat jij wilt. FF googlen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begrijp al deze antwoorden en de schrijvers hebben gelijk. Bedenk echter dat windows zelf, ik ga er tenminste van uit dat je windows als stuurprogramma hebt, ook de mogelijkheid om een partitie of HD te comprimeren kent . Pas echter op: comprimeer nooit de partitie waar het stuurprogramma op staat. Meestal is dit de C: schijf. Als je die partitie comprimeert heb je alle kans dat de PC niet meer opstart