Welke Office-versie is vrijer: Apache OpenOffice 3.4 of LibreOffice 3.5.3?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met vrijer?
Cryofiel
11 jaar geleden
Wellicht heb je iets aan de antwoorden die ik kreeg op een vergelijkbare vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.315920
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, helaas :). Die vraag was ik trouwens al tegengekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wel bedankt voor de link; het had natuurlijk gekund dat ik die vraag nog niet had gezien.

Antwoorden (3)

Ik heb gelezen, dat libreoffice helemaal door een community is gemaakt, maar openoffice is gemaakt door micro sun dacht ik. Het is beide met dezelfde broncode en ziet er eigenlijk ook wel hetzelfde uit en gebruikt de zelfde files. Maar ik denk zelf dat libre opener is, doordat het door een community is gemaakt, maar openoffice is net zo goed opensource, dus beiden gewoon opensource.

Ik hoop dat u hier iets aan heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LibreOffice in nieuwer, ik zou dus voor LibreOffice gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Apache OpenOffice valt tegenwoordig onder de Apache Licence (versie 2), terwijl OpenOffice onder de Lesser GNU Public Licence (versie 3) valt.
Uit de definitie van beiden valt duidelijk op te maken dat LGPL3 in feite een zwakke kopie licentie is (je moet de bron mee distribueren in alle afhankelijke componenten), terwijl AL2 niet zulke distributievoorwaarden heeft.
AL2 is dus een stuk vrijer dan LGPL. Hiermee is LGPL bijvoorbeeld minder geschikt voor embedded applicaties dan AL2 of BSD (Berkeley Software Distribution). Wanneer het aankomt op Office-oplossingen als deze zul je noch vanuit gebruikersperspectief noch vanuit ontwikkelaarsperspectief veel last ondervinden van de licentieverschillen.