waarom start ubuntu 11.04 niet meer op in de grafische vormgeving?

hallo
ik heb gisteren mijn ubuntu-pc afgesloten(toen was alles nog normaal), en als ik hem nu wilde opstarten, is alles normaal, tot de plaats waar het bootscreen (het ubuntu logo met die vier bolletjes...) zou moeten komen. in plaats daarvan komt een Shell(met codes dus), weet iemand hoe je dit weer normaal krijgt zonder herïnstalatie?g
Alvast bedankt...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Als je wel een login: prompt te zien krijgt dan kun je in ieder geval inloggen om de log files te bekijken, die zullen wel informatie bevatten om het probleem te kunnen oplossen. De logfile structuur in ubuntu is een keer veranderd, maar ik meen dat je met "less /var/log/dmesg" een logfile van tijdens het booten in kunt zien.

Mijn vermoeden is dat je een kernel upgrade hebt gedaan, maar dat de video driver module niet is geupdate en dus niet meer bij je kernel past. Heb je een nvidia of een ati kaart (of nog iets anders) ?
gvrox
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Probeer op te starten in de save mode, Je kan vanuit dat scherm je fouten proberen te herstellen.

Toegevoegd na 17 uur:
Tijdens het opstarten zou het kunnen dat je een keuze menu krijgt (GRUB), hierin staat de save modus. Als je dit niet hebt kan je op de commandline dpkg-reconfigure xserver-xorg uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Een safe mode in ubuntu, waar vind je die ? Bovendien, al zou deze bestaan, nodig is die niet omdat er blijkbaar wel een shell geopend kan worden. Vandaaruit zou het systeem te herstellen moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tijdens het opstarten zou het kunnen dat je een keuze menu krijgt (GRUB), hierin staat de save modus. Als je dit niet hebt kan je op de commandline dpkg-reconfigure xserver-xorg uitvoeren.
http://www.freesoftwaremagazine.com/articles/how_to_fix_your_computers_graphics_with_dpkg-reconfigure