Hoe zet je de overname van tekstopmaak uit in Thunderbird?

Als je een mailtje aan 't typen bent en je wilt ff een stukje tekst of een naam/woord copy - pasten van een of andere webpagina dan neemt Thunderbird het lettertype enzo over van hoe dat op die pagina stond. Hoe zet je dat uit ik vind het erg vervelend vaak.

Als je het uit wilt proberen wat ik bedoel kopieer dan eens een titel van IMDb + het jaartal dat er tussen haakjes achter staat en plak dat in een zin waarin je ff een titel wilt aanhalen.

IMDb linkje populairste film vh moment.
http://www.imdb.com/title/tt0848228/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.7K

Het beste antwoord

Echt uitzetten kan, voor zover ik weet, alleen door in Thunderbird in te stellen dat je alle mails (of: alle mails aan bepaalde ontvangers) in tekstformaat wilt sturen, en dus niet in HTML-formaat. Het gevolg hiervan is wel dat je geen enkele opmaak in je mail kunt gebruiken: alles wordt platte, ongeformatteerde tekst.

Je kunt wel twee trucs gebruiken om het overnemen van opmaak in een HTML-mail te verhinderen.

De ene truc is niet gewoon te plakken, maar via het menu te kiezen voor "Plakken Speciaal"; vervolgens kies je voor het plakken van tekst zonder opmaak.

Ik zit nu op een computer zonder Thunderbird, dus ik kan dit niet voor je proberen - maar misschien zit de optie "Plakken Speciaal" ook onder de rechter muisknop. Gewoon even proberen, dan zie je het snel genoeg.

De andere truc is de tekst eerst te plakken in een programma dat geen opmaak aankan. Kladblok (Notepad) is een goede mogelijkheid. Ga naar Kladblok, plak de tekst, selecteer alle tekst, knip de tekst, ga naar Thunderbird, en plak de tekst.

Klinkt ingewikkeld, maar als je het eenmaal hebt gedaan gaat het daarna steeds sneller en automatischer. Ik heb mezelf al helemaal aangewend om in Kladblok de Control-toets ingedrukt te houden terwijl ik achtereenvolgens V, A en X indruk (Control-V is plakken, Control-A is alles selecteren (dus alles wat je zojuist hebt geplakt), Control-X is knippen (zodat Notepad meteen weer leeg wordt voor de volgende keer dat je deze truc wilt toepassen)).
Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Of links klikbaar blijven, hangt in dat geval af van het mailsysteem van de ontvanger. Er zijn mailprogramma's die een text-only-mail bekijken en URL's automatisch klikbaar maken. Zeg maar net zoals Goeie Vraag doet: als je in je antwoord of reactie een URL zet, zoals http://www.goeievraag.nl/ , maakt het systeem die klikbaar, ook al type ik hier zonder opmaak. Plain/HTML geeft aan dat de mail zowel in plain als in HTML wordt gestuurd. Dan blijft de opmaak zichtbaar. Je moet echt voor Text Only kiezen om de opmaak niet meer te versturen. about:config heb ik ook aan gedacht, maar aangezien ik dat hier nu niet kan proberen, heb ik daar niets over kunnen zeggen. Je zou in about:config eens kunnen zoeken op alles wat met 'format' te maken heeft. Wie weet vind je iets...

Andere antwoorden (1)

Als je de tekst hebt geplakt moet het selecteren en linksboven in de taakbalk "Tekst" kiezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
"moet het"= "moet je het"

Toegevoegd na 7 uur:
Nog beter is: rechtermuis en "plakken zonder opmaak" kiezen. Dan is het in één keer goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn aanvulling.