Hoe krijg je bestanden terug die Avast in quarantaine heeft gezet?

Ik ben echt in een HEEL slechte bui en Avast's ticket systeem ligt er even uit dus ik sla hier mijn kans:

Hallo,

Ik plugde mijn usb stick aan op een andere computer in huis en toen veranderden de mappen in mijn usb stick naar "[Naam van map].exe". De mappen in mijn usb veranderden dus naar .exe en er kwamen ook een paar mappen bij met system volume en dergelijke. Toen had ik hem weer op mijn eigen laptop gepluggt en ineens begon Avast Free Antivirus alle bestanden in quarantaine te zetten omdat er blijkbaar malware in zat. Ik heb geen idee wat er nu gaande is en ik ben verschrikkelijk woedend op Avast want al mijn foto's zaten er op, zonder backup. Ik wil graag een goed antwoord en geen onbruikbare antwoorden als: "tja, je had een backup moeten maken." <-- Dat snap ik nu zelf ook wel maar ik wil graag antwoorden waar ik nu wat aan heb zoals: Waar zijn de infecteerd bestanden in quarantaine? Hoe krijg ik ze terug? Waarom kwamen er ineens .exe achter de mappen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Niet boos zijn op Avast, die probeert je te beschermen tegen virus

Het beste antwoord

Dan is de computer die jou bestanden gewijzigd heeft geïnfecteerd met een zwaar virus. Dit virus ben ik al ooit eerder tegen gekomen en dit virus VERNIETIGT alle bestanden. Hij zet ze om naar .exe (executable) om het virus verder te kunnen verspreiden.

Ik hoop dat je een back-up van je usb stick hebt. Deze bestanden kunnen namelijk permanent verloren zijn. Dit is echter niet de fout van je virusscanner, deze heeft alleen je andere PC beschermt door de bestanden in quarantaine te plaatsen.

Deze bestanden kun je terug vinden in de virusscanner, maar het is niet verstandig om ze zomaar terug te zetten. Ik zou je aanraden begin met een virusscan met de tools die ik hieronder noem.

Mogelijke tools die je zou kunnen proberen:

Combofix (simpel programma maar krachtig tegen virussen en spyware etc)
Malwarebytes Anti Malware ( Zoals de naam zegt)
Comodo Internet Security (Gratis internet security die zeer goed getest is, en dagelijkse updates brengt)