hoe kan ik informatie die in picasa aan een foto is gekoppeld (bv verhaaltje) opslaan en onafhankelijk van Picasa of ander programma terugvinden?

Ik wil graag los van Picasa deze informatie kunnen bewaren (voor latere generatie e.d.) maar zie nu niet hoe dit te doen. Als ik een foto open buiten picasa lijkt alle toegevoegde text verdwenen. Is er een manier om deze informatie generiek gekoppeld te hebben en daarme deze combinatie (foto en text) onafhankelijk van picasa te bewaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Dit is mogelijk als je de foto's plaatst in een Picasa webalbum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je in Picasa tekst aan een foto hebt toegevoegd en dat die tekst opeens is verdwenen als je de afbeelding in de fotomap opent?

Dat klopt! Alle afbeeldingen die in Picasa staan, zijn in feite kopieën van de foto's uit jouw mappen. Als je een foto hebt bewerkt, wordt die in een aparte "Picasa-map" opgeslagen, terwijl de originele foto niet verandert.

Er zijn twee manieren om beide foto's in de originele map op je pc te krijgen. Ga, voordat je begint, eerst even in Picasa naar Help > Updates controleren, want bijna elke week komen er nieuwe versies uit.

Als je de afbeelding in de originele fotomap wilt veranderen én de originele foto wilt bewaren, dan moet je -na het bewerken van de foto- kiezen voor Bestand > Opslaan als. In het venster selecteer je de map waar de originele foto inzit en je klikt op "Opslaan". Nu staan zowel de originele als de aangepaste foto dus in je fotomap.

Er is nog een andere manier (zie afbeeldingen hieronder). Na het bewerken van een foto (of toevoegen van tekst) ga je naar Bestand > Afbeelding naar map exporteren. Vervolgens krijg je een nieuw scherm te zien. Let goed op dat je onder Afbeeldingsformaat aanvinkt: Oorspronkelijk formaat gebruiken. Bovenaan, achter "Exportlocatie" staat standaard een speciale Picasa-map genoemd, "Mijn afbeeldingen\Picasa\Exports". Die map moet je veranderen in de naam van de map waar de originele foto's inzitten. (Er hoort dus géén Picasa/Exports in die naam te staan). Als je daarna op Exporteren klikt, komt de aangepaste foto bij het originele afbeelding in jouw fotomap terecht.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011