Hoe weet ik of mijn beeldscherm enigszins klopt qua helderheid en kleur?

Werk regelmatig op mijn vriends computer, en moet dan ook foto's bewerken. Dan is het handig als het ook ergens op slaat wat ik doe, en ik niet dingen per ongeluk veel te donker maak etc. Hoe kan ik dit makkelijk goed maken?
Hoeft niet super uitgebreid of precies, als ik maar een beetje een inschatting kan maken van of helderheid en kleur klopt, en zo nodig wat aanpassen.
Hoe pak ik dat aan?
Ik heb Photoshop (CS4) op 1 van de computers staan, geen Adobe Gamma; op de andere geen Photoshop.
Heb online wel eens calibratieprogrammaatjes gevonden, maar die waren veel te ingewikkeld...

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik dacht dat mijn vraag duidelijk was, maar blijkbaar dus niet: ben dus NIET op zoek naar te kopen software of apparaatjes, HET HOEFT NIET NAUWKEURIG, als het maar REDELIJK klopt.

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik zoek dus iets als Adobe Gamma, iets waarmee je makkelijk het redelijk correct maakt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.3K

Antwoorden (5)

In Vista en Windows 7: Klik op start, typ beelscherm en klik op beeldschermkleur kalibreren. Er wordt stap voor stap uitgelegd wat de juiste instellingen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt zeker wilt weten dat je helderheid en kleuren kloppen, zul je moeten investeren in een calibratiesonde.
AWM
14 jaar geleden
Als je ontwerpt voor drukwerk, dan kan en mag je eigenlijk nooit voor de 100% de kleuren van je beeldscherm vertrouwen. Die geven immers de kleuren weer in een RGB spectrum en niet in een CYMK spectrum, bovendoien komt het licht van een beeldscherm van achteren en op drukwerk van boven. Op het papier zien de kleuren er dus altijd anders uit. Het beste is om een gedrukte kleurenwaaier naast je beeldscherm te leggen en de kleuren op je beeldscherm hiermee te vergelijken om zo de boel zo goed mogelijk in te kunnen schatten hoe de ontwerpen er gedrukt uitzien.

Als je voor het beeldscherm ontwerpt, dan zit er niets anders op om je ontwerp op verschillende beeldschermen te bekijken. Het is helaas onmogelijk dat het er op alle beeldschermen hetzelfde uit zal zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak een proefafdruk en vergelijk die met de kleuren zoals je ze wilt hebbenals je de afbeelding eerst afdrukt zonder te bewerken zie je ook het eindresultaat het beste, ook omdat je op de afgedrukte afbeelding nog eventuele afwijkingen kunt vergelijken met de te bewerken afbeelding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje, alleen ben ik niet van plan de foto's af te drukken, dus dat is niet waar het me om gaat.
´Kleur´is lastig.

Elke manier van vertonen heeft zijn eigen characteristieken. De ene monitor is net iets anders dan de andere. Om iets betrwoubaars te doen aan je foto´s kan je niet vertrouwen op iets eenvoudigs. Kleur is nu eenmaal niet makkelijk te calibreren. Er is GEEN betroiuwbare manier die je ´zomaar eventjes´kan doen. Kleur moet je meten om te weten hoe het klopt. Dit kan je niet inschatten. Als je niets wilt kopen, moet je niet met kleurbalans van je foto´s gaan spelen, en hooguit geautomatiseerde balans instellingen in photoshop gebruiken.

Er bestaan apparaatjes die je op je monitor kleeft, en een stukje software gaat vervolgens de kleuren van jouw monitor in kaart brengen. Dit wordt vervolgens in een kleurprofiel vastgelegd. Vervolgens doe je al het werk op je foto, tot hij er goed uit ziet, en dan vertaal je de kleuren in je plaatjes van het kleurporfiel van je monitor, naar een standaard proifiel, zoials adobe RGB, danwel naar het kleurprofiel van de appratuur waar je je foto´s op laat drukken. Elke professionele fotoservice kan je hun kleurprofielen geven, die je kan gebruiken om jouw afbeeldingen drukklaar te maken. Dat is de enige manier om zeker te stellen dat je je kleuren gedrukt krijgt zoals jij ze kent. Sommige fotozaken zullen aan goede klanten ook wel de calibratie apparaten uit willen lenen.

De verschilen in kleur tussen monitoren en apparatuur zijn niet triviaal!