Zijn er programma's waarbij je een bepaald nummer invoerd/inlaadt je en dan de bladmuziek krijgt uitgedraaid?

Je hebt als voorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=rrFZ78C5wek dit gedownload, je laadt dit in, in dat programma en krijgt dan de bladmuziek. Dat dat programma dan die bladmuziek maakt. Als je het niet helemaal snapt moet je maar even een reactie geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Dat is er niet en komt er ook nooit. Technisch onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die software er zou zijn, dan zou dat een revolutie betekenen. Het enorme aantal vragen naar bladmuziek n.a.v. een bepaald nummer op internet (en ook op GoeieVraag) zou in één keer overbodig worden.

Die software is er (nog) niet en het is nog maar de vraag of die er ooit komt. Computers zijn in veel dingen veel beter dan mensen (en vooral sneller!), maar het probleem blijft altijd dat een computer nauwelijks "snapt" waar 'ie mee bezig is. Denk aan b.v. schaken, spraakherkenning en vertalen.

Het valt ook wel te verklaren. De feitelijke klankinformatie die een muziekstuk in zich heeft is zó complex, dat een computer daar helemaal niets mee kan beginnen. Een toon die jij hoort bestaat niet alleen uit de werkelijke toon, maar ook uit tal van boventonen. Dàt bepaalt de helderheid of kleur van de toon. Eén toon bestaat dus al snel uit 10 tonen. (één grondtoon en 9 boventonen)

In het voorbeeld wat jij geeft, wordt het helemaal onmogelijk. Ten eerste hoor je een enorme brij van akkoorden, die al nauwelijks te analyseren valt, en bij kerkorgel komt daar ook nog eens het probleem bij, dat bij iedere gespeelde toon er al gauw 40 tonen in werkelijkheid klinken, omdat alle registers open staan bij dit werk. Het unieke is ook nog, dat kerkorgel nu juist bij uitstek een instrument is waar je de boventonen kunt manipuleren door vulstemmen (quint, sesquialter, mixtuur, nasard) en dan valt er voor de computer helemaal niks meer van te maken, want het onderscheid tussen grondtonen en boventonen valt dan helemaal niet meer te maken.

De enige manier zou zijn, om deze video te laden als MP3 en die over te zetten naar een MIDI-file. Want midi is er speciaal voor gemaakt, om klank naar beeld om te zetten, en andersom. Echter het resultaat van mp3 naar midi is ook bedroevend, en je zult er in dit geval ook nauwelijks iets aan hebben. Mijn ervaring is dat dit soort software bij simpele mp3-tjes nog geen 10% van de nootjes goed "raadt".

Lees dit artikel:
http://www.notation.com/Articles-AudioToSheetMusic.htm
Er wordt helder uitgelegd waarom het niet kan, maar er worden ook tips gegeven, wat er dan wèl kan, en hoe je dat aan moet pakken.

Wil je op een alternatieve manier aan de slag, om muziek om te zetten in beeld, bekijk dan onderstaande video. In de toelichting onder de video (even uitklappen met het pijltje) wordt alles uitgelegd en kun je, als je er veel tijd in steekt, ook mee aan de slag.
Succes!