Welk pakket is het meest toekomstvast: OpenOffice of LibreOffice?

Ik gebruik al tijden OpenOffice, zowel uit principe als uit praktische overwegingen (ik vind bijv. de alineastijlen veel beter geïmplementeerd dan in Word).

Toen het pakket zich splitste in OpenOffice aan de ene kant en LibreOffice aan de andere kant, heb ik gewacht tot het stof zou zijn neergedaald. Ik denk dat dat nu is gebeurd.

Van deze twee wil ik graag dat pakket gebruiken dat het meest toekomstvast is. Dat wil zeggen dat het tot in lengte van jaren verder zal worden ontwikkeld, dat bugs zullen worden opgelost, en dat het pakket wordt aangepast aan nieuwe versies van besturingssystemen.

Welk van beide pakketten voldoet, voor zover te voorzien, het beste aan deze wensen?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
altijd aan de toekomst denken 'goeie vraag'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een maat van me (Linux-goeroe) heb ik begrepen dat de ontwikkelaars van OO massaal overgestapt zijn op Libre Office. Ik denk dat de overstap van Ubuntu van OO->LO boekdelen spreekt.
Afgezien daarvan is een bestand gemaakt in een open standaard tekstverwerker altijd minder afhankelijk van de tekstverwerker waarin hij wordt opgestart.

Het beste antwoord

Heb dit van internet geplukt, misschien heb je er iets aan, en wellicht ken je het al.

Maar welk kantoorpakket moet je nu kiezen? Zowel OpenOffice.org als LibreOffice hebben recentelijk versie 3.3.0 van hun software uitgebracht. Beide zijn beschikbaar als gratis downloads, maar Oracle verkoopt ook een versie van OpenOffice.org met commerciële ondersteuning. Om uit te vinden welk pakket je het beste kunt gebruiken, hebben we beide pakketten uitgeprobeerd,

Installatie en taal
Zowel OpenOffice.org als LibreOffice bestaan uit zes applicaties: Writer, Calc, Impress, Draw, Base en Math. Met deze onderdelen kun je tekstverwerken, spreadsheets, presentaties en grafieken maken, je database beheren en wiskundige berekeningen maken.

Beide pakketten zijn geschikt voor Windows, Linux en Mac OS X (Intel en PowerPC). OpenOffice.org is ook beschikbaar voor Solaris (Sparc en Intel). Omdat we de doorsnee Office-vervanging wilde nabootsen, hebben we beide pakketten gedraaid op een Intel PC met Windows 7.

Tussen de installatieprogramma's voor beide programma's zit weinig verschil: ze stellen dezelfde vragen en de installatiescripts lijken identiek te zijn. Toch is LibreOffice set-up een klein beetje trager. In beide gevallen heb ik gekozen voor Typical Install.

Het grootste voordeel bij de installatie van OpenOffice.org is dat er het pakket Java Runtime Environment (JRE) standaard al in zit. Het is niet strikt noodzakelijk om JRE te installeren voor beide pakketten, maar het biedt meer functionaliteiten. De databasemanager werkt bijvoorbeeld niet zonder JRE. Voor LibreOffice moet je dus een apart installatieprogramma downloaden en uitvoeren. Aan de andere kant was de JRE in mijn OpenOffice.org installer niet de meet recente versie.

Van OpenOffice.org bestaan er lokale versies in 25 verschillende talen. Beide pakketten zijn er in een Nederlandse versie. LibreOffice heeft een universele installer, maar biedt afzonderlijke downloads aan voor lokale online assistentie. Op de LibreOffice-website vind je deze 'Help Packs' in maar liefst 113 talen. Alleen kunnen in de praktijk slechts 54 van deze versies draaien onder Windows. Bovendien is de installatie lastig. Zo moet je niet alleen de aparte Help Pack-installer uitvoeren, maar ook een Custom Install van het pakket als je andere versies dan de Engelse wilt gebruiken. Als je ondersteuning in verschillende talen erg belangrijk vindt, dan ben je wel beter af met LibreOffice.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht was het handiger om het adres van de pagina door te geven waar je dit gevonden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je volkomen gelijk in, maar sinds een paar dagen ben ik over van IE naar Google Chrome en daar lukken veel dingen me nog niet zo goed.
Normaliter vermeld ik altijd de bron, waaruit ik put!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij de bron, bij zoeken *libre office* in tikt, krijg je wat items, waaronder degene die ik plaatste.