Wat veroorzaakt de foutmelding "<xyz> has found a problem and needs to close"?

Een vriendin heeft een al wat oudere computer (desktop) met Windows XP. Ze krijgt steeds vaker de foutmelding " has found a problem and needs to close", of iets dat daar heel erg op lijkt.

is daarbij het programma dat ze op dat moment uitvoert. Dat kan van alles zijn: Firefox, Explorer, Irfanview, noem maar op.

Met Explorer kan ze bijvoorbeeld wel door de schijven en de mappen bladeren, maar zodra ze probeert een bestand te kopiëren krijgt ze deze foutmelding weer.

Soms sluit daarna het programma (Explorer of het betreffende andere programma), soms hangt de hele computer (Control-Alt-Del werkt niet meer).

Dit gebeurt steeds vaker.

De vorige keer dat dit gebeurde was uiteindelijk de computer totaal onbruikbaar. Hij startte zelfs niet meer op. Een ingehuurd herstelbedrijf heeft voor veel geld haar gegevensbestanden op een externe harde schijf gezet en Windows opnieuw geïnstalleerd. Daarna werkte alles weer.

Dit ging een paar maanden goed. Nu treedt hetzelfde probleem opnieuw op. De foutmelding treedt steeds vaker op, het systeem wordt geleidelijk aan steeds minder bruikbaar.

Ze heeft geen installatie-CD.

Wat kan de oorzaak zijn, wat is de oplossing voor dit probleem?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Ff googlen en je had meteen het antwoord: Virus!

Installeer MBAM (http://www.malwarebytes.org/) en laat deze je PC scannen. Grote kans dat het dan verwijderd is.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Welk virus? Heb je een link die verwijst naar dit probleem in combinatie met het veronderstelde virus? Ik heb gezocht, maar kwam vele, vele links tegen, die meestal niet van toepassing waren. Game-servers die problemen hadden (zij gamet niet), hardwareproblemen, oude versies van Internet Explorer (die van haar is de meest recente), encryptiesoftware (gebruikt ze niet), enzovoort. Ik ben dus benieuws welke site jij hebt gevonden met "ff googlen".
Powergen
12 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=%22%3Cxyz%3E+has+found+a+problem+and+needs+to+close&rls=com.microsoft:nl-NL&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=&startPage=1&redir_esc=&ei=cQRnT-fNMISWOoOhmYQI#hl=nl&rls=com.microsoft:nl-NL&sclient=psy-ab&q=%3Cxyz%3E+has+found+a+problem+and+needs+to+close&oq=%3Cxyz%3E+has+found+a+problem+and+needs+to+close&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=3&gs_upl=2057l2057l0l2677l1l1l0l0l0l0l74l74l1l1l0&gs_l=serp.3...2057l2057l0l2677l1l1l0l0l0l0l74l74l1l1l0.frgbld.&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&fp=d806a48200c968b4&biw=1920&bih=932
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ALs zo veel programma's vast lopen en dit lijkt inderdaad door een virus te worden veroorzaakt, dan heeft scannen en het verwijderen van die bestanden weinig nut daar het essentiële programma's of onderdelen van, zal verwijderen en de computer zal daar op niet meer goed functioneren (virussen maken zo veel mogelijk gebruik van essentiële files van de pc zelf)
Tevens zit je met de system recovery files, je zult, voor dat je gaat scannen, eerst de recovery files moeten verwijderen anders blijft het virus tot in het einde van dagen aanwezig op de pc. Advies: Computer opnieuw installeren.
Een computer heeft niet het eeuwige leven. Dit soort problemen kunnen best worden veroorzaakt door slechte moederborden, HDD of geheugen.
Als het al een 2e keer is nu, wordt het misschien tijd voor een ander (oud) beestje.

Mocht het een virus zijn, zou ik toch opnieuw beginnen door een backup terug te zetten of windows opnieuw installeren.

Op dit soort momenten kom je erachter hoe belangrijk het is om backups te maken en te blijven maken.